Formålet er at gøre de studerende stand til at konstruere effektiv og nem interaktion mellem mennesker og maskiner igennem en brugercentreret designproces. Det kan eksempelvis være til mobile applikationer, computerprogrammer, hjemmesider eller lignende. Der lægges vægt på at de studerende kender til de kognitive aspekter af menneske-maskine interaktion. De studerende vil også lære at opstille matematiske modeller af brugere og benytte modellerne til at designe adaptive brugergrænseflader. Designprocessen er central, og de studerende vil lære at identificere brugernes behov, at designe brugergrænseflader og at konstruere og evaluere prototyper af nye brugergrænseflader.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Gennemføre og dokumentere en brugercentreret interaktionsdesignproces.
Anvende observationer, interviews og spørgeskemaer til at undersøge brugernes behov.
Argumentere for og imod forskellige designidéer med udgangspunkt i kognitive aspekter af menneske-maskine interaktion.
Beskrive forskellige multimodale brugergrænseflader
Konstruere papirprototyper og interaktive elektroniske prototyper af interaktion og brugergrænseflader.
Planlægge, udføre og dokumentere brugerevalueringer
Opstille modeller for brugere og handlinger og anvende dem i design af brugergrænseflader.
Kursusindhold:
Introduktion til kognitionspsykologiens betydning for menneske-maskine interaktion, med fokus på perception, opmærksomhed og indlæring. Gennemgang af brugercentrerede designprocesser. Metoder til at indsamle data fra brugere og generere idéer. Eksempelvis ved brug af observationer, interviews, spørgeskemaer, workshops, brainstorming og deltagende design. Introduktion til multimodale brugergrænseflader og metoder til at designe brugergrænseflader. Matematisk modellering af brugere og handlinger. Gennemgang af metoder til at lave prototyper af interaktion og brugergrænseflader. Metoder til evaluering af menneske-maskine interaktion, herunder test af brugervenlighed, feltstudier og analytiske evalueringer. Kurset vil give de studerende mulighed for at få erfaring med designprocessen gennem praktisk team-arbejde med konkrete interaktionsdesignprojekter.
Litteratur:
Rogers, Sharp & Preece: Interaction Design, beyond human-computer interaction (2nd ed.) Kent L. Norman: Cyberpsychology, an introduction to human-computer interaction