2009/2010

02619 Model Prædiktiv Regulering

Engelsk titel: 


Model Predictive Control

Sprog:


Point (ECTS )

  5

Kursustype:   

Civil- Videregående Kursus
Kurset udbydes under åben uddannelse


Skemaplacering:

Juni
Kun ulige år
 

Undervisningsform:

Forelæsninger og øvelser

Kursets varighed:

3-uger

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Faglige forudsætninger:


Deltagerbegrænsning:

Maksimum:  50
 

Overordnede kursusmål:

Anvendelse og udvikling af prædiktive styringsmetoder til lineære og ikke-lineære dynamiske systemer med begrænsninger. Anvendelse af disse metoder på industrielle, biomedicinske, og finansielle problemstillinger. Der lægges vægt på implementerings- og beregningsaspekter.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Analysere og beskrive MPC kontrol strukturer
  • Udvælge processer som kan kontrolleres med MPC
  • Anvende konveks optimering til estimering, regulering og system identifikation
  • Identificere en lineær model fra data
  • Designe og tune en lineær model baseret estimator og prædiktor
  • Designe og tune en regulator med begrænsninger
  • Syntetisere og implementere model prædiktive styring systemer
  • Teste et linear MPC styringssystem ved simulering
  • Implementere ikke-lineære model prædiktive regulatorer
  • Anvende SQP optimeringsmetoder til NMPC
  • Beregne løsningen og sensitiviteterne i ikke-lineære ODE modeller
  • Anvende MPC til løsning af industrielle, biomedicinske, og finansielle problemstillinger

Kursusindhold:

Modellering af dynamiske systemer
Konvekse optimerings-algoritmer
System identifikation
Design og tuning af lineær MPC
Implementering af lineær MPC
Simulering og test af lineær MPC
Ikke-lineær MPC (NMPC)
SQP metoder til NMPC
Numerisk ODE løsning og sensitiviteter
Industrielle, biomedicinske og finansielle problemstillinger
Implementering i MATLAB


Kursusansvarlig:

John Bagterp Jørgensen, 321, 017, (+45) 4525 3088, jbj@imm.dtu.dk  

Institut:

02 Institut for Informatik og Matematisk Modellering

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 2. december, 2009