At give deltagerne en indføring i de fysiske modeller, som ligger til grund for skabelse af fotorealistiske billeder ud fra en digitalt modelleret scene. Inden for underholdningsbranchen anvendes fotorealistisk billedsynteses til computerspil, animerede film og special effects i spillefilm. Desuden anvendes teknologien til visualisering indenfor materialedesign og arkitektur. De nyeste teknikker kan forudsige resultatet af at tage et billede med et digitalt kamera og har derfor relevans indenfor fødevarekontrol, spektroskopi og biomedicinsk optik. I kurset betragtes både nøjagtige løsningsmetoder og hurtige realtidsløsninger. Grafikkort (GPU) og flerkerne processering (multi-core) udnyttes til at gøre beregningerne hurtigere.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Implementere path tracing og photon mapping
Benytte Monte Carlo integration i rendering
Simulere forskellige typer lyskilder
Benytte avancerede kamera- og øje-modeller
Definere BRDF-er for lys-materiale interaktion
Simulere eksempler på bølgelængde-afhængige fænomener som dispersion, interferens og diffraktion
Simulere lysspredning under en overflade (subsurface scattering)
Kombinere shading- og tracing-teknikker med teori for lys-materiale interaktion
Sammenligne realtids- og off-line rendering
Analysere lys-materiale interaktion fra den virkelige verden og foreslå måder hvorpå det kan simuleres.