At give deltagerne en indføring i de centrale bergeber af moderne videnskabsteori som det relaterer sig til ingeniørfaget.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
• gøre rede for induktion som princip for videnskabelig erkendelse og anvende dette på konkrete eksempler
• gøre rede for deduktion som princip for videnskabelig erkendelse og anvende dette på konkrete eksempler
• genkende induktive og deduktive ræsonnementer i tolkninger af videnskabelige resultater samt analysere deres validitet
• operere med både deterministiske og stokastiske modeller og beskrive de erkendelses-mæssige aspekter for begge modeltyper
• forklare Poppers falsifikations-kriterium for validitet af videnskabelige teorier og anvende dette på konkrete eksempler
• gennemføre en overordnet analyse af et fagområde med hensyn til videnskabeligt indhold og metode
• argumentere for kriterier til at klassificere videns-systemer som videnskabelige eller uvidenskabelige
• beskrive karakteristiske træk ved ingeniørfaget og de videnskabelige metoder, der anvendes heri
• gennemføre en detaljeret analyse af en konkret ingeniørdisciplin med hensyn til historisk og videnskabelig baggrund, samfundsmæssigt betydning og aktuel videnskabelig metodik
Kursusindhold:
En indføring i de centrale bergeber af moderne videnskabsteori som det relaterer sig til ingeniørfaget.
Litteratur:
A.F. Chalmers: What is this Thing Called Science? (Open University Press 2008)