At indføre den studerende i den del af kommunikationsteorien, der omhandler fejlrettende koder, såvel blok som foldningskoder. Der lægges vægt på matematikken bag kodningsteorien.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Implementere en systematisk indkoder for blokkoder
Konstruere en syndrom afkoder
Implementere og, forklare virkningen af, afkodere for Reed-Solomon koder, bl. a. ved brug af Euklids algoritme
Vurdere fejlsandsynligheden efter afkodning og sammenholde resultatet med de teoretiske grænser
Konstrruere cykliske koder der kan rette et givet antal fejl
Implementere og, forklare virkningen af, ind- og afkodere for foldningskoder
Implementere aritmetikken i GF(p) og GF(2^n)
Læse nyere litteratur, bl. a. om LDPC- og turbokoder
Skrive en teknisk rapport
Kursusindhold:
Lineære blokkoder, ind-og afkodningsalgoritmer. Endelige legemer, Reed-Solomon koder og listeafkodning, Cykliske koder, Grænser. Foldningskoder, Turbokoder og iterative afkodningsmetoder.
Litteratur:
Lærebog: Jørn Justesen, Tom Høholdt: A course in Error-Currecting Codes. EMS Textbooks in Mathematics. 2003. ISBN 3-03719-001-9.