Fagets overordnede mål er, at de studerende efter endt undervisning skal have en forståelse af ingeniørfaget i et større alment perspektiv med fokus på årsagerne til og konsekvenserne af den videnskabelige og tekniske udvikling, fagets placering i en bredere kulturel og social sammenhæng samt de erkendelsesmæssige, tekniske, økonomiske, sociale og etiske problemstillinger, man bliver konfronteret med i moderne medico-teknisk ingeniørarbejde
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
redegøre for klassiske videnskabsfilosofiske, videnskabssociologiske og videnskabshistoriske studier af den videnskabelige og tekniske udvikling
redegøre for nyere teorier inden for ’science and technology studies’ (STS) med henvisning til historiske casestudier
redegøre for fagets nutidige placering i en bredere teknisk, kulturel, økonomisk og social sammenhæng
anvende de begrebslige værktøjer fra kurset til at analysere et valgt medicinsk teknologisk eksempel
Kursusindhold:
Klassiske teorier for videnskabelig og teknisk udvikling (logisk positivisme, strukturfunktionalisme, falifikationisme etc). Nyere teorier inden for ’science and technology studies´ (aktørnetværksteori, socialkonstruktivisme, retorik etc.). Medicinens og ingeniørvidenskabens historiske (økonomiske, sociale, kulturelle) kontekst.