Målet med dette kursus er at give den studerende viden om de historiske vekselvirkninger mellem teknologi, samfund, økonomi og kultur. Samtidigt skal den studerende lære hvordan historiske metoder bruges og forstå forskellige skoler indenfor Teknologihistorie. Den studerende skal være i stand til at præsentere dette på en struktureret og velargumentere måde.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
identificere centrale perioder i teknologihistorien og identificere de karakteristiske træk ved teknologien i perioden
forstå elementer i den komplekse vekselvirkning i udviklingen af teknologi, kultur og samfund gennem tiden
fremvise viden om forskellige metodologier og skoler i teknologihistorien
læse og sammendrage centrale poienter i bøger og artikler om teknologihistorie
præsentere, reflekter og give gensvar på mundtlige præsentationer ved at identificere stærke og svage argumenter
forstå forskellen mellem fakta og fortolkning i en historisk tekst eller artefakt
forstå historiske metoder, kilder og kildekritik
analysere og fremstille et historisk problem mundtligt
fremstille dette struktureret og velformuleret skriftligt
være i stand reflektere over de historiografiske og kildekritiske metoder prædenteret i kurset
Kursusindhold:
Gennem forelæsninger og studenterfremlæggelser/øvelser med udgangspunkt i en grundbog samt artikler gives en oversigt over væsentlige teknologiske udviklinger fra oldtiden frem til i dag. Dette suppleres med ekskursioner til museer og historiske steder.
Se hjemmesiden for yderligere detaljer.
Litteratur:
Thomas J. Misa, Leonardo to the Internet: Technology and Culture from the Reanaissance to the Present. Xxii + 324 pp., illus, tables. Baltimore: Johns Hopkins Press, 2004.
Bemærkninger:
Dette kursus kræver evnen til at forstå komplicerede argumenter, læse lange tekster og at præsentere dette på en avanceret måde mundtligt og skriftligt. Det anbefales kun til studerende (1) der er gode til engelsk eller (2) der er gode til dansk og som samtidigt kan læse og forstå skriftlig eller mundtligt præsenteret engelsk.