At give Arktiske Ingeniører kompetence til at bidrage til 3 dominerende udfordringer i Arktis/Grønland:
- Behovet for planlægning i de nye grønlandske kommuner, der knytter kommuneplanlægning, lokalplanlægning, infrastrukturplanlægning, bæredygtig by-, bygde- og erhvervsudvikling. - Behovet for strategisk planlægning i Grønland – at kunne tænke strategisk og sammenhængende om ressourcer, aktører og mål. - Behovet for vidensledelse i det grønlandske samfund - at kunne forankre viden om strategier, processer og projekter i det grønlandske samfund, dels pga. den store udskiftning i forvaltninger og dels pga. de geografiske afstande og de relativt små faglige miljøer.
Kurset relateres til den igangværende strukturreform i Grønland, og knytter sig til såvel fysisk planlægning som de nyere procesorienterede planformer. Der lægges vægt på, at de studerende arbejder med projektarbejdsformen. Det er et mål, at de studerende udvikler kompetencer til at bidrage til en kommunal forvaltning med tilhørende politisk system og at de kan bidrage til at øge inddragelsen af relevante aktører i planlægningen og udviklingen af Grønland.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
redegøre for plansystemet og de centrale vilkår for planlægning i Grønland bl.a de nye store kommuner
redegøre for særlige elementer i den grønlandske planlægning f.eks. arealtildeling
udarbejde en lokalplan for et konkret område med analyser, kreative processer, borgerdeltagelse til politisk behandling i en grønlandsk kommune
vurderer kvaliteten af planer ud fra en byplanfaglige kriterier såsom "den gode by"
beskrive bæredygtighedsperspektiver i planlægningen i grønland, Herunder miljø-, turisme-, og erhvervsperspektiver
diskutere centrale aspekter af bosætning og planlægning af infrastruktur i Grønland
beskrive elementerne i en kommuneplan og redegøre for den lovpligtige planproces herunder borgerdeltageslen
beskrive forskellige nyere planformer og opstille centrale punkter i en proces der inddrager relevante aktører i planprocesser
formidle byplanfaglig viden og projektarbejde til det politiske niveau og til borgere f.eks. som konsulent eller byplanfaglig medarbejder i en kommune
planlægge, gennemføre og formidle projektarbejde til fagfolk
tilrettelægge konkret vidensledelse i forbindelse med planlægning og projektarbejde med vægt på dokumenter og vidensdeling
Kursusindhold:
Kurset har 3 dele: I den første del udarbejdes en lokalplan for et konkret område fx Akia i henhold til de kommunale procedurer inklusiv oplæg til borgerdeltagelse og politisk håndtering. GIS anvendes som værktøj til lokalplanlægning. I den anden del sættes fokus på tilrettelæggelsen af en kommuneplan proces og inddragelsen af relevante aktører.
I den 3 del arbejdes med regionale strategiske udvikling med fokus på bosætning og erhvervsudvikling.
Den overordnede opgave handler om at dokumenere perspektiver og værktøjer til brug for plan og udviklingsarbejde i Arktisk.
Centrale elementer: • Bæredygtig by- og bygdeudvikling • Planlægning og arealforvaltning • Kommmunal planlægning i de nye kommuner • Bosætning og infrastruktur • Nyere planlægningsformer og strategisk planlægning • Anvendelse af GIS • Planlægningsprocesser og inddragelse af relevante aktører • Kvalitet i planlægningen og den gode by • Kreativt arbejde • Det politiske system og den kommunale arbejdsplads • Vidensledelse i grønlandske kommuner • Projektarbejde