2008/2009

42814 International Cross-Institutional Summer School

Engelsk titel: 


International Cross-Institutional Summer School

Sprog:


Point (ECTS )

  5

Kursustype:   

Civil- Videregående Kursus
Kurset udbydes under åben uddannelse


Skemaplacering:

30 juli - 17 august. Tre ugers intensiv undervisning
 

Undervisningsform:

9.00-12.00 Forelæsninger
13.00-16.00 Work-shops, coaching og gruppearbejde

Kursets varighed:

3-uger

Eksamensplacering:

Aftales med læreren,   Aftales med læreren 

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Pointspærring:

Faglige forudsætninger:


Deltagerbegrænsning:

Minimum  20, Maksimum:  35
 

Overordnede kursusmål:

Formålet med kurset er at sætte de studerende i stand til at danne og analysere en forretningsidé med udgangspunkt i deres specifikke faglige viden inden for teknik, kommunikation, økonomi, psykologi, sprog- & kulturforståelse, markedsføring etc. samt at samarbejde om at udarbejde grundlaget for en virksomhedsetablering på tværs af fagområder.

Kurset vil sætte deltagerne i stand til at danne og analysere en forretningsidé med udgangspunkt i deres faglige viden samt at bygge konklusioner og viden ind i en forretningsplan for en virksomhedsetablering.

På kurset arbejder vi med systematisk forretningsudvikling, der sikrer konkret handling, reflektion og læring på en anden og mere kreativ måde end traditionelle forelæsninger og rapportskrivning gør. Undervisningen på kurset skal sikre, at de studerende opnår erfaring med at tage en idé og få den udviklet, så den kan danne baggrund for en virksomhedsetablering.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Identificere forretningsmuligheder
  • Udvikle forretningsideer
  • Analysere markeder
  • Opstille spørgeskemaer og interviewe kunder
  • Analysere værdiskabelse hos kunden
  • Forstå forskellige branding- og marketingstrategier
  • Bestemme kapitalbehov
  • Lave en forretningsplan
  • Arbejde i tværfaglige teams

Kursusindhold:

Kurset omfatter forelæsninger inden for en bred vifte af fagområder:

Netværking
Inter- kulturel kommunikation
Idegenerering
Vidensbaseret entrepreneurship
Mulighedsdreven kreativitet
Start-up strategier & business modeller
Forretningsplanlægning
Produktprotefølje
Markedsanalyse – Research-metoder
Salg & Marketing
Præsentations teknik
Branding & PR
Campaigneplanlægning
Stakeholders
Finansiering
Venture kapital

Sideløbende skal kursusdeltagerne i grupper på 4-6 personer udarbejde en forretningsplan for en konkret produktidé. Forretningsplanen skal ved kursets afslutning forelægges mundtligt for kursuskoordinator og censor.


Kursusansvarlig:

John Heebøll, 426, 19, (+45) 4525 4677, johe@man.dtu.dk  

Institut:

42 Institut for Planlægning, Innovation og Ledelse

Ekstern samarbejdsinstitution:

KU-HUM

Kursushjemmeside:

http://www.vaeksthus.dtu.dk

Tilmelding:

I CampusNet

Nøgleord:

Entrepreneur, Virksomhedsstart, Forretningsplan, Kommercialisering, Tværfaglig
Sidst opdateret: 9. juni, 2008