2008/2009

42743 Innovative processer og deres iscenesættelse

Kurset indgår i forskeruddanelsesprogrammet for Design og Innovation

Engelsk titel: 


Innovative processes and their staging

Sprog:


Point (ECTS )

  5

Kursustype:   

Ph.D.- Konstruktion, Produktion, Byggeri og Transport


Skemaplacering:

Forår
6-8. august og 19-21. oktober 2009
 

Kursets varighed:

[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]

Eksamensplacering:

Aftales med læreren 

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Faglige forudsætninger:


Deltagerbegrænsning:

Minimum  5, Maksimum:  25
 

Overordnede kursusmål:

Kurset tager udgangspunkt i dilemmaet mellem inkrementelle men ofte sporafhængige innovative processer indenfor etablerede netværk og den stigende efterspørgsmål efter nye, radikale, innovative og banebrydende ideer, produkter og services understøttet af nye netværksrelationer.

I kurset præsenteres en række teorier, cases og tilgange som beskæftiger sig med tilrettelæggelse og iscenesættelse af innovative processer fra lineære sekventielle modeller til komplekse og dynamiske innovative netværk.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Identificere teoretiske udfordringer i egen forskning i innovative processer
  • Forstå udfordringer i innovationsledelse og iscenesættelsen af innovative processer
  • Forstå social og organisatorisk læring i innovation
  • Forstå 'co-creation' som heterogen netværksskabelse
  • Forstå innovationskoncepter og deres bidrag til iscenesættelse af innovation
  • Fortolke og analysere empirisk materiale ud fra forskellige teoretiske perspektiver
  • Formulere, præsentere og diskutere eget projekt og dets forskningsspørgsmål
  • Identificere relevante teoretiske tilgange til behandling af egne forskningsspørgsmål

Kursusindhold:

Gennem kurset skabes en dialog mellem deltagernes projekter og forskellige teorier om ledelse og iscenesættelse af innovation fra organisation, institutionel teori og innovatiossociologi.

Det er kursets ide at stille spørgsmål til og stimulere teoretisk indsigt i innovative processer gennem begreber som egner sig til at hjælpe med at synliggøre relevante fænomener og gøre disse til genstand for undersøgelse og analyse.


Bemærkninger:

Som forberedelse til den første samling skal deltagerne forberede en case eller et teoretisk perpektiv (mundtligt eller støttet af ppt) indenfor kursets tema.
Mellem første og anden samlig skriver deltagerne en fem siders analyse hvor en udvalgt teori bringes i anvendelse på case efter eget valg.
Disse opgaver er grundlag for evaluering og godkendelse af deltagelse i kurset.


Kursusansvarlig:

Christian Clausen, 424, 209, (+45) 4525 6069, cc@man.dtu.dk  
Mirjam Irene Godskesen, 424, 228, (+45) 4525 6073, mg@man.dtu.dk  
Frank Gertsen, AAU, , fgertsen@production.aau.dk  

Institut:

42 Institut for Planlægning, Innovation og Ledelse

Ekstern samarbejdsinstitution:

Aalborg Universitet

Kursushjemmeside:

http://www.design-forskerskole.dk/

Tilmelding:

Hos læreren, Hos læreren, 1. juli 2009
Optagelse på kurset sker på basis af en ansøgning på email til Christian Clausen (cc@man.dtu.dk) før 1. juli 2009.

Nøgleord:

Innovationsledelse, Iscenesættelse, Netværksskabelse
Sidst opdateret: 24. juni, 2009