2008/2009

42640 Socioteknisk design

Engelsk titel: 


Sociotechnical Design

Sprog:


Point (ECTS )

  10

Kursustype:   

Civil- Videregående Kursus
Kurset udbydes under åben uddannelse


Skemaplacering:

E1

 

Undervisningsform:

Forelæsninger, diskussion og projektarbejde i mindre grupper

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

Aftales med læreren 

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Pointspærring:

Faglige forudsætninger:

,

Deltagerbegrænsning:

Minimum  5, Maksimum:  40
 

Overordnede kursusmål:

Kursets mål er at præsentere en forståelse af teknologudvikling, innovation og design gennem et socialformningsperspektiv. Kurset introducerer de studerende for et teoretisk og metodisk grundlag, som indbefatter social konstruktion af teknologi, aktør-netværksteori, samt domesticering af teknologi og den relevans, disse tilgange har for innovative processer i design, syntese og produktudviklingssammenhæng.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forstå design som en social proces.
  • Forstå produkter og teknologier i social kontekst.
  • Anvende en bred produktforståelse til at belyse design-brugs aspekter med.
  • Inddrage forskningsmetoder med henblik på at identificere relevante aktører og problemstillinger i teknologisk udvikling.
  • Adressere indrullering af forskelligartede videnskilder i designprocesser.
  • Formildle viden og indsigt i strategier for tilrettelæggelse af innovative designprocesser.
  • Belys teknologiske designprocesser, gennem et synteseorienteret fokus, med henblik på at forene tekniske, sociale såvel som vidensmæssige elementer gennem heterogent ingeniørarbejde.
  • Vurdere forudsætninger for, og den praktiske betydning af, en række metoder og værktøjer i ingeniørdesign.
  • Adressere teknologi og brugeres co-konstruktion gennem domesticeringsperspektivet.
  • Adressere den gensidige formning og forskydninger af teknologier, brugere og marked.

Kursusindhold:

Kurset introducerer til betydningen af socialformningsperspektivet for forståelse af produkter og teknologi i samfundsmæssig kontekst, herunder design-brugs aspekter, inkl. innovation- og markedsforståelser. De studerende præsenteres for en række eksemplariske studier af teknologi og produktudvkling samt en teoretisk funderet sæt af praktiske analytiske værktøjer, hvor der beskæftiges med følgende emner:

• den sekventielle, lineær-baserede vs. aktør-orienterede udviklingsmodel.
• hvordan teknologi og produkter skabes i sociotekniske designprocesser, og hvordan teknologien får sine egenskaber gennem sådanne processer
• samspillet mellem visioner, udviklingsarbejde, produktmodning, marked, og indførelse af teknologi.
• samordning af komplekse afhængighedsforhold i større teknologiske projekter
• metoder til identificering af relevante aktører, værdisætninger og interesser i teknologiudvikling
• analyse af design aspekter vedrørende arbejds- og videnprocesser
• integration af miljøhensyn, energikriterier, mm.
• integration af arbejdsmiljø- og organisatoriske hensyn
• syntese orienteret arbejde og koncepter om designprocesser: f.eks. kravsepcificering, concurrent engineering, co-design.




Bemærkninger:

Øvelser i form af udfærdigelse af arbejdsnotater i mindre grupper, som forbinder teori og metode til konkrete cases.
En sluttelig projektrapport i grupper, baseret på en beskrevne case suppleret med egen undersøgelse af en dertilhørende problemstilling, ved hjælp af interview med ingeniører og andre relevante aktører.


Kursusansvarlig:

Yutaka Yoshinaka, 424, 210, (+45) 4525 6065, yosh@man.dtu.dk  
Ulrik Jørgensen, 424, 113, (+45) 4525 6075, uj@man.dtu.dk  
Ole Broberg, 425, 113, (+45) 4525 6033, obro@man.dtu.dk  

Institut:

42 Institut for Planlægning, Innovation og Ledelse

Nøgleord:

Teknologisociologi, teknologianalyse, designprocesser, syntesearbejde, ingeniørarbejde, brugere, arbejdsmiljø, miljø
Sidst opdateret: 9. juni, 2008