At sætte de studerende i stand til at analysere miljøproblemer i en samfundsmæssig sammenhæng og at kunne diskutere forskellige løsningsmuligheder ud fra politiske og økonomiske overvejelser. Desuden at motivere de studerende for mere grundlæggende overvejelser om natursyn og konsekvenserne heraf for samfundets omgang med naturen.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
forklare sammenhænge mellem miljøproblemer og teknologiske forandringer, økonomisk udvikling og ændringer i forbrug og livsstil
beskrive og diskutere sammenhænge mellem natursyn, teknologiudvikling og natur- og miljøpåvirkning
redegøre for opbygningen af dansk miljøregulering med særligt fokus på miljøgodkendelser og renere teknologi
beskrive muligheder og begrænsninger for brugen af økonomiske styringsmidler på miljøområdet
diskutere mulighederne for at inddrage borgere og forbrugere aktivt i løsningen af miljøproblemerne
redegøre for nytte- og pligtetiske overvejelser i relation til aktuelle miljøproblemstillinger
planlægge og styre faglige diskussioner – herunder forberede og holde mundtlige diskussionsoplæg
anvende kursets teorier til at analysere og diskutere konkrete miljøproblemstillinger
gengive kursets teoretiske indhold og egne analyser af konkrete miljøproblemer skriftligt i en forståelig og logisk struktureret form
Kursusindhold:
Kurset tager udgangspunkt i den danske miljølovgivning og forvaltning. Der gives faktuel information om reguleringens historie og aktuelle udformning, men hovedvægten i kurset ligger på at styrke forståelsen af den samfundsmæssige og kulturelle baggrund for miljøproblemernes opståen, således at der tilvejebringes et kvalificeret grundlag for at diskutere miljøproblemernes karakter og løsningsmuligheder. Miljøproblematikken belyses fra en række forskellige samfundsfaglige og humanistiske vinkler: - Politologiske: hvordan bliver miljøpolitikken til, og hvilke implementeringsvanskeligheder støder den ind i. - Økonomiske: hvordan forstår traditionel økonomisk teori baggrunden for miljøproblemerne, og hvilke styringsmidler foreslås. Hvilke kritiske synsvinkler kan anlægges på traditionel økonomisk teori. - Socialpsykologiske: hvordan har miljøbevidstheden udviklet sig, og hvilke handlingsmuligheder og barrierer foreligger på det subjektive plan. - Filosofiske: hvordan har natursynet udviklet sig historisk, hvilke muligheder er der for forandringer af det i dag dominerende natursyn, og hvilke sammenhænge er der mellem natursyn og teknologisk udvikling. Præsentationen af de forskellige faglige synsvinkler indebærer bl.a., at deres indbyrdes kritiske potentiale kan trækkes frem, og at det klargøres, at der ikke findes enkle løsninger. De mere specifikke emner, der tages op i kurset, varierer fra gang til gang.