2008/2009

42630 Miljø og samfund

Engelsk titel: 


Environment and Society

Sprog:


Point (ECTS )

  5

Kursustype:   

Civil- Grundlæggende kursus
Kurset udbydes under åben uddannelse


Skemaplacering:

Januar

 

Undervisningsform:

Studiekredsform med diskussion baseret på forholdsvis omfattende læsepensum.

Kursets varighed:

3-uger

Eksamensplacering:

Aftales med læreren  i januar

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Tidligere kursus:

85271

Deltagerbegrænsning:

Maksimum:  30
 

Overordnede kursusmål:

At sætte de studerende i stand til at analysere miljøproblemer i en samfundsmæssig sammenhæng og at kunne diskutere forskellige løsningsmuligheder ud fra politiske og økonomiske overvejelser. Desuden at motivere de studerende for mere grundlæggende overvejelser om natursyn og konsekvenserne heraf for samfundets omgang med naturen.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • forklare sammenhænge mellem miljøproblemer og teknologiske forandringer, økonomisk udvikling og ændringer i forbrug og livsstil
  • beskrive og diskutere sammenhænge mellem natursyn, teknologiudvikling og natur- og miljøpåvirkning
  • redegøre for opbygningen af dansk miljøregulering med særligt fokus på miljøgodkendelser og renere teknologi
  • beskrive muligheder og begrænsninger for brugen af økonomiske styringsmidler på miljøområdet
  • diskutere mulighederne for at inddrage borgere og forbrugere aktivt i løsningen af miljøproblemerne
  • redegøre for nytte- og pligtetiske overvejelser i relation til aktuelle miljøproblemstillinger
  • planlægge og styre faglige diskussioner – herunder forberede og holde mundtlige diskussionsoplæg
  • anvende kursets teorier til at analysere og diskutere konkrete miljøproblemstillinger
  • gengive kursets teoretiske indhold og egne analyser af konkrete miljøproblemer skriftligt i en forståelig og logisk struktureret form

Kursusindhold:

Kurset tager udgangspunkt i den danske miljølovgivning og forvaltning. Der gives faktuel information om reguleringens historie og aktuelle udformning, men hovedvægten i kurset ligger på at styrke forståelsen af den samfundsmæssige og kulturelle baggrund for miljøproblemernes opståen, således at der tilvejebringes et kvalificeret grundlag for at diskutere miljøproblemernes karakter og løsningsmuligheder. Miljøproblematikken belyses fra en række forskellige samfundsfaglige og humanistiske vinkler:
- Politologiske: hvordan bliver miljøpolitikken til, og hvilke implementeringsvanskeligheder støder den ind i.
- Økonomiske: hvordan forstår traditionel økonomisk teori baggrunden for miljøproblemerne, og hvilke styringsmidler foreslås. Hvilke kritiske synsvinkler kan anlægges på traditionel økonomisk teori.
- Socialpsykologiske: hvordan har miljøbevidstheden udviklet sig, og hvilke handlingsmuligheder og barrierer foreligger på det subjektive plan.
- Filosofiske: hvordan har natursynet udviklet sig historisk, hvilke muligheder er der for forandringer af det i dag dominerende natursyn, og hvilke sammenhænge er der mellem natursyn og teknologisk udvikling.
Præsentationen af de forskellige faglige synsvinkler indebærer bl.a., at deres indbyrdes kritiske potentiale kan trækkes frem, og at det klargøres, at der ikke findes enkle løsninger. De mere specifikke emner, der tages op i kurset, varierer fra gang til gang.


Kursusansvarlig:

Inge Røpke, 424, 226, (+45) 4525 6009, inro@man.dtu.dk  
Toke Haunstrup Christensen, 424, 231, (+45) 4525 6064, thc@ipl.dtu.dk  

Institut:

42 Institut for Planlægning, Innovation og Ledelse

Kursushjemmeside:

http://www.ipl.dtu.dk

Nøgleord:

Miljøpolitik, miljø og økonomi, miljøbevidsthed, natursyn og etik
Sidst opdateret: 9. juni, 2008