2008/2009

42628 Konceptualisering

Engelsk titel: 


Conceptualisation

Sprog:


Point (ECTS )

  10

Kursustype:   

Civil- Videregående Kursus
Kurset udbydes under åben uddannelse


Skemaplacering:

E5

 

Undervisningsform:

Forelæsninger og projektarbejde.

Kursets varighed:

13-uger

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Tidligere kursus:

41628

Pointspærring:

Faglige forudsætninger:

,

Overordnede kursusmål:

At sætte de studerende i stand til at iscenesætte og gennemføre en konceptualisering. At give de studerende indsigt og færdighed i skabelse af koncepter for industriprodukter under hensyntagen til værdi, brugeroplevet kvalitet og omkostninger. At give de studerende indsigt i teorier og metoder til konceptualisering. At give de studerende indsigt i konceptualiseringens iscenesættelse. At give de studerende færdighed i anvendelse af metoder til konceptskabelse.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Indsamle og vurdere data i forbindelse med en behovs- og markedsundersøgelse.
  • Analysere og systematisere eksisterende løsninger.
  • Tolke resultater af behovs-, markeds- og teknologiundersøgelser og på basis heraf formulere en målsætning for designopgaven.
  • Skabe ideer og konceptforslag.
  • Udspænde et totalt løsningsrum ved kombination af systematiske og kreative teknikker.
  • Skabe helhedsløsninger.
  • Vurdere løsningskoncepters sårbarhed (værdi og medgørlighed).
  • Udarbejde beslutningsgrundlag for at foretage et konceptvalg under hensyntagen til sårbarhed, realiserbarhed og andre relevante kriterier.
  • Iscenesætte designarbejdet ud fra en vurdering af opgavens omfang, kompleksitet og ønsket resultat.
  • Dynamisk justere iscenesættelse i forhold til aktuel projektstatus og opnåede resultater.

Kursusindhold:

Iscenesættelse af innovativt konceptarbejde. Produktidéen og konceptbegrebet. Tolkning af behov og markeder. Betydning af og samspil mellem forretnings-, produkt-, funktions-, betjenings-, og designkoncepter. Målsætning i form af ideen med, positioneringsegenskaber, brugerkarakterer og mission statement. Multidisciplinært konceptarbejde. Systematisk konstruktionsarbejde baseret på overvejelser i såvel transformations- som organdomænet. Vurdering af koncepters sårbarhed (værdi og medgørlighed). I kurset gennemføres et projektarbejde hvor de studerende ud fra en udleveret produktide skal gennemføre behovs-, markeds- og teknologiundersøgelser og på basis heraf formulere en målsætning for designopgaven. Herefter skabes ideer, og det totale løsningsrum skal blotlægges. En række løsningsforslag udvælges til nærmere bearbejdning, og der skal skabes lovende konceptforslag. Hver gruppe afleverer en rapport, der dokumenterer de udarbejdede konceptforslag. Herefter skal hver enkelt studerende vælge et konceptforslag og analysere det med hensyn til sårbarhed, realiserbarhed samt andre relevante kriterier. Analysen dokumenteres i en individuelt udarbejdet rapport.


Kursusansvarlig:

Claus Thorp Hansen, 426, 140, (+45) 4525 6273, ctha@man.dtu.dk  

Institut:

42 Institut for Planlægning, Innovation og Ledelse

Nøgleord:

Koncepter, Produktideer , Ideskabelse, Funktionstænkning, Konstruktionsmetodik og systematik
Sidst opdateret: 9. juni, 2008