2008/2009

42603 Konstruktion og problemløsning

Engelsk titel: 


Engineering Design and Problem Solving

Sprog:


Point (ECTS )

  5

Kursustype:   

Civil- Grundlæggende kursus
Kurset udbydes under åben uddannelse


Skemaplacering:

F5

 

Undervisningsform:

Workshops, øvelser og projektarbejde.

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

F5A,   E5A  På grund af deltagerantallet vil den mundtlige eksamen strække sig over flere dage og F5-B vil blive inddraget.

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Tidligere kursus:

72102 / 41602 / 41603

Pointspærring:

Faglige forudsætninger:


Overordnede kursusmål:

At sætte deltagerne i stand til at angribe og gennemføre et generelt problemløsningsprojekt på en systematisk måde og med rimelig sikkerhed nå frem til fornuftige resultater inden for en begrænset tid.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Gennemføre problemanalyse, herunder informationsindsamling, behovsbegreber, systemlærens grundbegreber, grundspecifikation, krav og kriterier
  • Anvende kreativ og systematisk idegenerering
  • Vurdere løsningsalternativer på baggrund af problemanalyse
  • Bygge enkle funktionsmodeller af valgt løsning
  • Udføre grundlæggende tegningsdokumentation af løsningerne
  • Sammenfatte og evaluere teori- og metodeanvendelse i et afgrænset konstruktionsprojekt
  • Udarbejde en rapport om projektet og dets resultat
  • Evaluere egne og andres projektarbejder

Kursusindhold:

Faserne i problemløsning. Problemanalyse, herunder behovsbegreber, informationsindsamling, systemlærens grundbegreber, grundspecifikation, krav og kriterier. Løsningsopsøgning, herunder kreativ og systematisk idegenerering. Anvendelse af modeller. Vurdering af løsningsalternativer. Projektarbejde hvor de studerende får lejlighed til at udføre konstruktionsarbejde med udgangspunkt i et formuleret behov (emnerne kan evt. formuleres af holdene selv). Resultatet af projektarbejdet er et maskinsystem enten i form af en funktionsmodel eller tegningsdokumentation. De studerende skal selv aktivt medvirke ved indhentning af specifik viden fra andre institutter på DTU og eksterne videnkilder. Arbejdet præsenteres 1 - 2 gange i forløbet og de studerende trænes i at evaluere eget og andres projektarbejde. Der afleveres en fælles rapport for hvert hold. Projektarbejdet afrundes med en sammenfatning og evaluering af teori- og metodeanvendelse i konstruktionsprojekterne.


Kursusansvarlig:

Per Boelskifte, 426, 152, (+45) 4525 6254, pboe@man.dtu.dk  
Lars Hein, 404, 228, (+45) 4525 4641, lh@ipu.dk  

Institut:

42 Institut for Planlægning, Innovation og Ledelse

Kursushjemmeside:

http://www.kp.mek.dtu.dk/Educa...ges/41602/41602.html

Nøgleord:

Problemløsning, Projektarbejde, Konstruktion
Sidst opdateret: 9. juni, 2008