At sætte deltagerne i stand til at angribe og gennemføre et generelt problemløsningsprojekt på en systematisk måde og med rimelig sikkerhed nå frem til fornuftige resultater inden for en begrænset tid.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Gennemføre problemanalyse, herunder informationsindsamling, behovsbegreber, systemlærens grundbegreber, grundspecifikation, krav og kriterier
Anvende kreativ og systematisk idegenerering
Vurdere løsningsalternativer på baggrund af problemanalyse
Bygge enkle funktionsmodeller af valgt løsning
Udføre grundlæggende tegningsdokumentation af løsningerne
Sammenfatte og evaluere teori- og metodeanvendelse i et afgrænset konstruktionsprojekt
Udarbejde en rapport om projektet og dets resultat
Evaluere egne og andres projektarbejder
Kursusindhold:
Faserne i problemløsning. Problemanalyse, herunder behovsbegreber, informationsindsamling, systemlærens grundbegreber, grundspecifikation, krav og kriterier. Løsningsopsøgning, herunder kreativ og systematisk idegenerering. Anvendelse af modeller. Vurdering af løsningsalternativer. Projektarbejde hvor de studerende får lejlighed til at udføre konstruktionsarbejde med udgangspunkt i et formuleret behov (emnerne kan evt. formuleres af holdene selv). Resultatet af projektarbejdet er et maskinsystem enten i form af en funktionsmodel eller tegningsdokumentation. De studerende skal selv aktivt medvirke ved indhentning af specifik viden fra andre institutter på DTU og eksterne videnkilder. Arbejdet præsenteres 1 - 2 gange i forløbet og de studerende trænes i at evaluere eget og andres projektarbejde. Der afleveres en fælles rapport for hvert hold. Projektarbejdet afrundes med en sammenfatning og evaluering af teori- og metodeanvendelse i konstruktionsprojekterne.