Introduktioner, oplæg og drøftelser i grupper og i fællesskab.
Kursets varighed:
13-uger
Evalueringsform:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Ønskelige forudsætninger:
Deltagerbegrænsning:
Maksimum: 30
Overordnede kursusmål:
Kurset skal gøre de studerende fortrolige med nyere biologiske teorier om livets elementære betydning og give de studerende indsigt i bio-semiotikkens kommunikative teori om det levende og det levendes udvikling. Denne indsigt vil bidrage til de studerendes forståelse af biovidenskabernes erkendelsesmæssige og filosofiske grundlag.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
redegøre for bio-semiotikkens teori om, at alle naturlige processer er reguleret kommunikativt
beskrive forskellen på ældre mekanisk-materialistiske teorier om liv og så de nyere, der ikke arbejder med en dualisme mellem ånd og materie
karakterisere forskellen på neo-darwinisme og den udvidede neo-darwinisme
vurdere de filosofiske perspektiver i den videnskabelige biologi
sondre mellem en videnskabelig funderet og en spekulativ teori om det levende
besvare hvorfor det opleves som om, at livet har betydning
analysere klassiske begreber som tilfældighed og formål, kaos og orden på et nyt biologisk grundlag
vurdere samspillet mellem teknik og natur i forbindelse med bio-videnskaber
Kursusindhold:
Grundbogen i kurset er biokemikeren Jesper Hoffmeyers doktorafhandling ”Biosemiotik” (Ries Forlag 2005). Hoffmeyer har i mange år beskæftiget sig med naturfilosofi. Han undersøger spørgsmål og fænomener, der tager afsæt i naturvidenskab, men som rækker ind i filosofiske og metafysiske tydninger af den komplekse virkelighed. Undervejs vil der blive udleveret tekster af andre videnskabsmænd, filosoffer og teologer. Emner, der vil blive behandlet, er: gener og agens, selvet og huden, krop og symbol, erkendelse og fortolkning, tonen i talen, teknik og menneskets plads i naturen.
Bemærkninger:
Kurset indgår som et humanistisk kursus indenfor gruppen af valgfrie point.