Det overordnede formål er at øge de studerendes forståelse af samspillet mellem informations- og kommunikationsteknologi (IKT), organisationer og marked. Mere specifikt fokuserer kurset på, hvordan anvendelsen af avanceret informations- og kommunikationsteknologi gør det muligt at organisere og drive forretning på helt nye måder.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Redegøre for hvilken indflydelse IKT har på markeders/industriers struktur, magt og relationer
Redegøre for hvordan IKT giver nye organisatoriske muligheder og fremmer nye ledelses- og organiseringsprincipper
Analysere en forretnings-case og udarbejde en hensigtsmæssig IKT-strategi
Diskutere forskellige tilgange til design og organisering af IKT-infrastrukturer baseret på åbne standarder
Identificere de væsentligste trusler mod IKT-infrastrukturer og diskutere hvordan de kan håndteres
Analysere hvilke problemer og udfordringer, der er involveret i ledelse og organisering af IKT-aktiviteter
Diskutere forskellige tilgange til at organisere IKT-personale, -funktioner og –projekter
Analysere en specifik virksomhed/organisation og komme med anbefalinger vedrørende organiseringen og ledelsen af dens IKT-aktiviteter
Kursusindhold:
Kurset giver et overblik over de væsentligste temaer og udfordringer i moderne IKT-ledelse. Det beskrives, hvordan IKT forandrer betingelserne for at drive virksomhed, og det komplekse samspil mellem teknologi, forretningsstrategi, organisation og ledelse analyseres. Det beskrives videre, hvordan virksomheder/organisationer kan udnytte IKT til at få konkurrencemæssige fordele, og forskellige tilgange til at organisere og lede IKT-aktiviteter, -infrastrukturer og projekter diskuteres. Kurset er case-baseret, og de studerende forventes at deltage aktivt i klassediskussionerne. Casene er udvalgt så de dækker et bredt spektrum af industrier, forretningsmodeller og teknologier.
Litteratur:
L.M. Applegate, R.D. Austin & F.W. McFarlan: Corporate Information Strategy and Management (7. ed.), McGraw-Hill, 2007
Bemærkninger:
Der er gode muligheder for eksamensprojekter i forlængelse af kurset.