2008/2009

42501 Organisationer og IKT

Engelsk titel: 


Organizations and ICT

Sprog:


Point (ECTS )

  10

Kursustype:   

Civil- Videregående Kursus


Skemaplacering:

F3

 

Undervisningsform:

Klasseundervisning og hjemmeopgaver

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

F3A,   F3B 

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Obligatoriske forudsætninger:


Deltagerbegrænsning:

Maksimum:  30
 

Overordnede kursusmål:

Det overordnede formål er at øge de studerendes forståelse af samspillet mellem informations- og kommunikationsteknologi (IKT), organisationer og marked. Mere specifikt fokuserer kurset på, hvordan anvendelsen af avanceret informations- og kommunikationsteknologi gør det muligt at organisere og drive forretning på helt nye måder.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Redegøre for hvilken indflydelse IKT har på markeders/industriers struktur, magt og relationer
  • Redegøre for hvordan IKT giver nye organisatoriske muligheder og fremmer nye ledelses- og organiseringsprincipper
  • Analysere en forretnings-case og udarbejde en hensigtsmæssig IKT-strategi
  • Diskutere forskellige tilgange til design og organisering af IKT-infrastrukturer baseret på åbne standarder
  • Identificere de væsentligste trusler mod IKT-infrastrukturer og diskutere hvordan de kan håndteres
  • Analysere hvilke problemer og udfordringer, der er involveret i ledelse og organisering af IKT-aktiviteter
  • Diskutere forskellige tilgange til at organisere IKT-personale, -funktioner og –projekter
  • Analysere en specifik virksomhed/organisation og komme med anbefalinger vedrørende organiseringen og ledelsen af dens IKT-aktiviteter

Kursusindhold:

Kurset giver et overblik over de væsentligste temaer og udfordringer i moderne IKT-ledelse. Det beskrives, hvordan IKT forandrer betingelserne for at drive virksomhed, og det komplekse samspil mellem teknologi, forretningsstrategi, organisation og ledelse analyseres. Det beskrives videre, hvordan virksomheder/organisationer kan udnytte IKT til at få konkurrencemæssige fordele, og forskellige tilgange til at organisere og lede IKT-aktiviteter, -infrastrukturer og projekter diskuteres. Kurset er case-baseret, og de studerende forventes at deltage aktivt i klassediskussionerne. Casene er udvalgt så de dækker et bredt spektrum af industrier, forretningsmodeller og teknologier.


Litteratur:

L.M. Applegate, R.D. Austin & F.W. McFarlan: Corporate Information Strategy and Management (7. ed.), McGraw-Hill, 2007


Bemærkninger:

Der er gode muligheder for eksamensprojekter i forlængelse af kurset.


Kursusansvarlig:

Jørgen P. Bansler, bansler@diku.dk  

Institut:

42 Institut for Planlægning, Innovation og Ledelse

Tilmelding:

I CampusNet

Nøgleord:

IT, organisation, strategi, forretningsmodeller, management
Sidst opdateret: 21. november, 2008