2008/2009

42453 Udvidet projektkursus i Mass Customization

Engelsk titel: 


Extended project course in Mass Customization

Sprog:


Point (ECTS )

  5

Kursustype:   

Civil- Videregående Kursus


Skemaplacering:

Januar

 

Undervisningsform:

Projektarbejde, forelæsninger

Kursets varighed:

3-uger

Eksamensplacering:

Aftales med læreren 

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Faglige forudsætninger:

,

Deltagerbegrænsning:

Minimum  5, Maksimum:  20
 

Overordnede kursusmål:

Kursets formål er at give de studerende kompetence og operationelle færdigheder i at implementere centrale elementer i en forretningsmodel baseret på principperne i mass customization. Kurset omfatter en udvidelse og fordybelse af den teori vedr. mass customization og produktkonfigurering, der er indlært i kurset 42451.
Færdighederne indlæres gennem projektarbejde, der udføres i samarbejde med en industrivirksomhed. Gennem projektarbejdet indlæres operationelle færdigheder i udvikling og implementering af ændringer i forretningsprocesser og produktsortiment baseret på principperne i mass customization.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • dentificere og fastlægge et konkret Mass Customization udviklingsprojekt i en virksomhed.
  • Analysere en virksomheds spcifikationsprocesser og afgrænse et konfigureringssystem, der skal understøtte processen.
  • Fastlægge projektets mål.
  • Fastlægge projektets relation til virksomhedens strategi.
  • Gennemføre en analyse af projektets omkostninger, gevinster og risici.
  • Analysere en del af en virksomheds produktsortiment.
  • Opbygge en formel produktmodel for en del af en virksomheds produktsortiment
  • Implementere en produktmodel i et standard konfigureringssystem.

Kursusindhold:

Kurset er baseret på gennemførelse af et projektarbejde i samarbejde med en virksomhed. Projektarbejdet vil fokusere på et eller flere af følgende elementer:
• Planlægning og gennemførelse af mass customization projekter.
• Analyse og restrukturering af produktsortiment.
• Opbygning af produktmodel.
• Implementere en produktmodel i et standard konfigureringssystem.
• Udvikling af forretningsprocesser.
• Udvikling af en mass customization forretningsmodel.

Der udarbejdes en projektrapport, der beskriver projektopgaven og projektets resultater.
Nedenfor er listet eksempler på projekter:
• Modellering af en del af en virksomheds produktsortiment og implementering af produktmodellen i et standard konfigureringssystem.
• Analyse og restrukturering af en del af en virksomheds produktsortiment baseret på teori for modulopbyggede produkter og gennem anvendelse af en produktvariantmaster indlært i kurset 42451.
• Anlyse og udvikling af fremtidige specifikationsprocesser baseret på anvendelse af produktkonfigureringssystemer.
• Scoping et konfigureringsprojekt og valg af et standard konfigureringssystem.
• Analyse af centrale forretningsprocesser i f.eks. salg, produktion og installation og efterfølgende design af nye forretningsprocesser baseret på principperne i mass customization.


Kursusansvarlig:

Lars Hvam, 426, 41, (+45) 4525 4435, lhv@man.dtu.dk  

Institut:

42 Institut for Planlægning, Innovation og Ledelse

Kursushjemmeside:

http://www.produktmodeller.dk

Tilmelding:

I CampusNet, 5.12.08

Nøgleord:

Produktkonfigurering, Produkt modularisering, Specifikationsprocesser, Systemleverancer
Sidst opdateret: 9. juni, 2008