Kursets formål er at give de studerende kompetence og operationelle færdigheder i at implementere centrale elementer i en forretningsmodel baseret på principperne i mass customization. Kurset omfatter en udvidelse og fordybelse af den teori vedr. mass customization og produktkonfigurering, der er indlært i kurset 42451. Færdighederne indlæres gennem projektarbejde, der udføres i samarbejde med en industrivirksomhed. Gennem projektarbejdet indlæres operationelle færdigheder i udvikling og implementering af ændringer i forretningsprocesser og produktsortiment baseret på principperne i mass customization.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
dentificere og fastlægge et konkret Mass Customization udviklingsprojekt i en virksomhed.
Analysere en virksomheds spcifikationsprocesser og afgrænse et konfigureringssystem, der skal understøtte processen.
Fastlægge projektets mål.
Fastlægge projektets relation til virksomhedens strategi.
Gennemføre en analyse af projektets omkostninger, gevinster og risici.
Analysere en del af en virksomheds produktsortiment.
Opbygge en formel produktmodel for en del af en virksomheds produktsortiment
Implementere en produktmodel i et standard konfigureringssystem.
Kursusindhold:
Kurset er baseret på gennemførelse af et projektarbejde i samarbejde med en virksomhed. Projektarbejdet vil fokusere på et eller flere af følgende elementer: • Planlægning og gennemførelse af mass customization projekter. • Analyse og restrukturering af produktsortiment. • Opbygning af produktmodel. • Implementere en produktmodel i et standard konfigureringssystem. • Udvikling af forretningsprocesser. • Udvikling af en mass customization forretningsmodel.
Der udarbejdes en projektrapport, der beskriver projektopgaven og projektets resultater. Nedenfor er listet eksempler på projekter: • Modellering af en del af en virksomheds produktsortiment og implementering af produktmodellen i et standard konfigureringssystem. • Analyse og restrukturering af en del af en virksomheds produktsortiment baseret på teori for modulopbyggede produkter og gennem anvendelse af en produktvariantmaster indlært i kurset 42451. • Anlyse og udvikling af fremtidige specifikationsprocesser baseret på anvendelse af produktkonfigureringssystemer. • Scoping et konfigureringsprojekt og valg af et standard konfigureringssystem. • Analyse af centrale forretningsprocesser i f.eks. salg, produktion og installation og efterfølgende design af nye forretningsprocesser baseret på principperne i mass customization.