2008/2009

42442 Teknologiudvikling

Engelsk titel: 


Technological development

Sprog:


Point (ECTS )

  10

Kursustype:   

Civil- Videregående Kursus
Kurset udbydes under åben uddannelse


Skemaplacering:

E2

 

Undervisningsform:

Forelæsninger, diskussion og projektarbejde

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

Aftales med læreren  Sædvanligvis placeres eksamen 13. undervisningsgang

Evalueringsform:

Eksamens varighed:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Faglige forudsætninger:

,

Ønskelige forudsætninger:

,

Deltagerbegrænsning:

Maksimum:  30
 

Overordnede kursusmål:

At give de studerende indsigt i teorier, der vedrører økonomiske forudsætninger for og konsekvenser af teknologiudvikling, og at lære dem metoder til selv at gennemføre mindre økonomiske analyser af teknologisk udvikling.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Beskrive og forklare drivkræfter for teknologisk forandring.
  • Identificere forskellige forståelser af baggrundskræfter (teknologiske, økonomiske, organisatoriske, samfundsmæssige) for teknologisk forandring.
  • Relatere samfundsøkonomiske strukturforhold (globalisering, indkomstfordeling m.v.) til virksomheders innovationsovervejelser.
  • Analysere økonomiske drivkræfter i konkrete innovationscases.
  • Analysere økonomiske drivkræfter i forhold til andre typer af drivkræfter i innovationscases.
  • Relatere resultater fra empirsk projekt til generelle innovationsøkonomiske teorier.
  • Bedømme innovationsøkonomiske teorier i forhold til empirisk case.
  • Anbefale modifikationer i empirisk case.

Kursusindhold:

I kurset gennemgås forskellige teorier og metoder, der benyttes som baggrund for et projektarbejde i mindre grupper omkring en konkret problemstilling. Kursets teoretiske del udgøres af følgende:
1) Økonomiske Teorier om betingelser for og drivkræfter bag teknologiudviklingen.
2) På makroplan ved at undersøge markeds- og konkurrenceformer, erhvervs- og efterspørgselsstruktur, konjunktursituationen samt de samfundsøkonomiske interessegrupper.
3) På mikroplan ved at undersøge interne forhold i virksomhederne og investeringsbeslutninger m.v.
4) Teknologiudviklingens konkrete forløb: proces- og produktudvikling, inventioner, innovationer og spredning af teknologi, livscycler m.m.
5)Mulighederne for at føre teknologi- og erhvervspolitik.
Projektdelen varierer i overensstemmelse med de studerendes interesser.
Kurset har relation til dele af instituttets forskning, som derfor kan inddrages som eksempler i undervisningen.


Litteratur:

Kompendium.


Kursusansvarlig:

Carl Christian Lassen, 358, 170, (+45) 4525 7624, cclas@man.dtu.dk  

Institut:

42 Institut for Planlægning, Innovation og Ledelse

Kursushjemmeside:

http://www.ipl.dtu.dk

Nøgleord:

Ressourceallokering til innovation. Profitmaksimering. Overlevelse i konkurrence.
Sidst opdateret: 9. juni, 2008