Aftales med læreren
Sædvanligvis placeres eksamen 13. undervisningsgang
Evalueringsform:
Eksamens varighed:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Faglige forudsætninger:
,
Ønskelige forudsætninger:
,
Deltagerbegrænsning:
Maksimum: 30
Overordnede kursusmål:
At give de studerende indsigt i teorier, der vedrører økonomiske forudsætninger for og konsekvenser af teknologiudvikling, og at lære dem metoder til selv at gennemføre mindre økonomiske analyser af teknologisk udvikling.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Beskrive og forklare drivkræfter for teknologisk forandring.
Identificere forskellige forståelser af baggrundskræfter (teknologiske, økonomiske, organisatoriske, samfundsmæssige) for teknologisk forandring.
Relatere samfundsøkonomiske strukturforhold (globalisering, indkomstfordeling m.v.) til virksomheders innovationsovervejelser.
Analysere økonomiske drivkræfter i konkrete innovationscases.
Analysere økonomiske drivkræfter i forhold til andre typer af drivkræfter i innovationscases.
Relatere resultater fra empirsk projekt til generelle innovationsøkonomiske teorier.
Bedømme innovationsøkonomiske teorier i forhold til empirisk case.
Anbefale modifikationer i empirisk case.
Kursusindhold:
I kurset gennemgås forskellige teorier og metoder, der benyttes som baggrund for et projektarbejde i mindre grupper omkring en konkret problemstilling. Kursets teoretiske del udgøres af følgende: 1) Økonomiske Teorier om betingelser for og drivkræfter bag teknologiudviklingen. 2) På makroplan ved at undersøge markeds- og konkurrenceformer, erhvervs- og efterspørgselsstruktur, konjunktursituationen samt de samfundsøkonomiske interessegrupper. 3) På mikroplan ved at undersøge interne forhold i virksomhederne og investeringsbeslutninger m.v. 4) Teknologiudviklingens konkrete forløb: proces- og produktudvikling, inventioner, innovationer og spredning af teknologi, livscycler m.m. 5)Mulighederne for at føre teknologi- og erhvervspolitik. Projektdelen varierer i overensstemmelse med de studerendes interesser. Kurset har relation til dele af instituttets forskning, som derfor kan inddrages som eksempler i undervisningen.