At give de studerende en metodisk viden og øvelse i, hvorledes strategisk simulering kan forbedre ledelsens muligheder for at styre systematiske forandringer af produktion, service og innovation.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Redegøre for de forudsætninger, som ligger til grund for scenariet og den numeriske simulering
Udvikle scenarier, som er konsistentre med forudsætningerne
Vælge input og output variable til brug for den numeriske simulation
Anvende narrativ og numerisk simulering inden for et afgrænset problemfelt, så de to metoder supplerer og interagerer med hinanden
Udforme scenarier og simuleringsmodeller, som på den ene side udfordrer den nuværende praksis, og på den anden side er troværdig som en mulig fremtidig praksis
Foretage en systematisk verificering og validering af den numeriske simuleringsmodel
Give en klar, visuel og logisk argumenteret fremstilling af simuleringsmodeller og resultaterne
Analyse og evaluere deres egen metodiske simuleringspraksis i relation til kursets øvrige læringsmål
Kursusindhold:
Kurset fokuserer især på en i dansk sammenhæng helt ny kombinationen af narrative og numeriske simuleringsmetoder af relevans for strategisk ledelse inden for produktion, service og innovation. Således kombineres scenarieanalyse med computer simuleringsmodeller i et praktisk orienteret projektarbejde inden for et afgrænset empirisk felt.Dette felt kan være organisatoriske og/eller tekniske forandringer, der indgår som led i den strategiske ledelse inden for en virsomhed eller en institution. Eksempler er organisering af proces-flow, videns-delings systemer, målstyringssystemer som f.eks. balanced scorecard, lean-processer og/eller kompetenceudviklings strategier. Kurset har således relevans for studerende, som sigter mod at kvalificere sig inden for området strategisk ledelse og konsulentarbejde i privat eller offentligt regi