Forelæsninger, gruppearbejde og projektarbejde med udarbejdelse af rapport
Kursets varighed:
3-uger
Evalueringsform:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Faglige forudsætninger:
Deltagerbegrænsning:
Minimum 6, Maksimum: 40
Overordnede kursusmål:
At give de studerende kompetence, der sætter dem i stand til at:
- etablere dialog og samarbejde med interessenter som del af nanoteknologisk forskning og udvikling - analysere netværkselementer (bruger, infrastruktur etc.) der er nødvendige for at få en anvendelse af nanoteknologi til at fungere - identificere og vurdere sociale og miljømæssige aspekter af nanoteknologi - vurdere reguleringsmæssige rammer og behov i relation til nanoteknologi
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Beskrive governance modeller for forskning og udvikling
Gennemføre en aktør-netværksanalyse af en nanoteknologi
Planlægge og gennemføre interviews med interessenter om sociale og miljømæssige aspekter af en nanoteknologi
Beskrive tilgange til livscyklusscreening og –vurdering af sociale og miljømæssige aspekter af nanoteknologi
Beskrive diskurser om sociale og miljømæssige fordele og ulemper ved nanoteknologi
Gennemføre en livscyklusscreening af miljømæssige aspekter af en nanoteknologi
Udvikle en deltagelsesorienteret strategi for ledelse af sociale og miljømæssige aspekter i nanoteknologisk forskning og udvikling
Kursusindhold:
1. Planlægning og analyse af forskning og udvikling inden for nanoteknologi med involvering af potentielle brugere, leverandører, myndigheder, civilsamfundsorganisationer ved hjælp af script og aktør-netværksteori
2. Analyser af tekniske og sociale forudsætninger for potentialer og risici knyttet til nanoteknologi
3. Metoder til livscyklusscreening og –vurdering af miljømæssige aspekter af nanoteknologi. Farlighedsidentifikation og risikovurdering.
4. Tilgange til governance i relation til nanoteknologi: A) Robust viden og teknologiudvikling. B) Modeller for deltagelse. C) Forsigtighedsprincippet i teori og praksis.
5. Fokusgruppeinterviews og andre metoder til dialog med interessenter.
6. National og international offentlig regulering af innovation, miljø og sundhed relateret til nanoteknologi: a) national offentlig regulering; b) international regulering; c) international standardisering. Reguleringsmodeller: command-and-control, markedsbaseret, policy netværk.
7. Programmer med henblik på national og international kapacitetsudvikling inden for ledelse af design og anvendelse (NanoCap, Nanologue etc.)
8. Lille case studie projekt (kan være baseret på eget projekt(oplæg)).
Bemærkninger:
Målgruppen for kurset er studerende inden for nanoteknologi, nanovidenskab, miljø og arbejdsmiljø. Kurset kan anvendes til at planlægge hvordan sociale og miljømæssige aspekter knyttet til en nanoteknologi skal håndteres i et bachelor- eller masters' projekt (eksamenprojekt).