At sætte deltagerne i stand til at forstå og indgå i de forskellige planlægnings- og ledelsessituationer, som forekommer ved gennemførelse af byggeprojekter, herunder kunne tilrettelægge, afveje og optimere projektets beslutningsprocesser og værdi gennem anvendelse af moderne planlægnings- organisations- og ledelsesværktøjer
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Opnå kendskab til byggeriets nyere udviklingstræk i Danmark og internationalt
Sætte et byggeprojekt ind i dets samfunds- og markedsmæssige kontekst
Identificere centrale bygherre-, bruger- og øvrige interessentaspekter ved projektet
Analysere kontraktuelle, juridiske og økonomiske parametre ved projektet
Etablere en projektorganisation under hensyn til byggeriets art og eksterne rammer
Vurdere processtyrings- og ledelsesaspekter ved anvendelse af moderne projektformer og værktøjer som OPP, partnering, lean, IKT mv.
Anlægge risiko- og levetidsbetragtninger samt optimere projektets værdi under hensyn til byggetekniske og driftsmæssige kriterier.
Planlægge og organisere et teambaseret læreproces indenfor ovennævnte problemstillinger
Analysere og argumentere problemløsninger ved inddragelse af relevant teori og empiri
Kursusindhold:
Gennem interne og eksterne præsentationer og oplæg samt diskussion formidles kursets temaer, og de studerende arbejder selvstændigt med spørgsmål om byggeprojekters planlægnings- og ledelsesmæssige udfordringer og metoder. Der vil være fokus på optimering af vidensdeling og logistik i forhold til byggeprocessens faser og aktører.