At de studerende opnår en forståelse for kommunale, regionale og nationale omstillingsprocesser i retning af en bæredygtig byudvikling. Deltagerne opnår indsigt i den fysiske planlægning på det kommunale, regionale, nationale og internationale (EU) niveau, med særlig vægt på byregionerne, bymiljøet og den bæredygtige by. Deltagerne skal kunne redegøre for de væsentligste problemer, tekniske begreber og virkemidler i den overordnede fysiske planlægning og infrastrukturplanlægningen, samt interessekonflikter knyttet til planlægning og planlægningens relationer til de processer som skaber udvikling og forandring i byerne og byregionerne
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Analysere, inden for en konkret byplanmæssig problemstilling, sammenhængen mellem det regionale niveau og det lokale niveau
Redegøre for de væsentligste problemer, tekniske begreber og virkemidler i den overordnede fysiske planlægning og infrastrukturplanlægningen, f.eks. kompaktbyprincippet, stationsnærhedsprincippet og funktionsintegration
Analysere interessekonflikter i forbindelse med konkrete planlægningsmæssige tiltag, gennem dokumentstudier og interview
Redegøre for samspillet mellem overordnet fysisk planlægning, infrastrukturplanlægning og bæredygtig udvikling
Redegøre for relationerne mellem planlægning og de processer, der skaber udvikling i byerne og byregionerne
Gennemføre et selvstændigt litteraturstudium inden for en given byplanmæssig problemstilling
Udarbejde en byplanfaglig rapport, der lever op til krav om dokumentation, kildekritik og selvstændig reflektion
Videreformidle kompliceret byplanfagligt stof til ikke-professionelle
Kursusindhold:
Kurset tager udgangspunkt i konkrete problemstillinger inden for fysisk planlægning og infrastrukturplanlægning inden for hovedstadsområdet. Der lægges vægt på sammenhængen mellem arealanvendelse, lokalisering, teknisk infrastruktur, transport, energi og miljø. Planinstrumenterne gennemgåes, med særlig vægt på det kommunale og det regionale niveau. Borgerinddragelsens betydning i planlægningsprocessen belyses ud fra forskellige planlægningsteorier. Interessekonflikter mellem de forskellige planlægningsniveauer og de enkelte sektorer belyses, der arbejdes med aktøranalyser for udvalgte problemer. Forskellige opfattelser af den bæredygtige by og bymiljø på kommunalt og regionalt niveau diskuteres, og der gives konkrete eksempler på udviklings og planstrategier i andre europæiske storbyer.