At give kursusdeltagerne et grundlæggende kendskab til de planlægningsmetoder, der er relevant ved planlægning af byer, bebyggelser og infrastruktur, herunder byens transportapparat. Et afgørende element er stedsanalysen. De studerende skal lære at vurdere, hvilke problemer der er, og hvilke tekniske løsninger der er hensigtsmæssige i forhold til et konkret eksisterende lokalområde.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
redegøre for byplanlægningens aktuelle og historiske udvikling og drivkræfterne bag
redegøre for stationsnærhedsprincippet
beregne bebyggelsesprocenter og bebyggelsestæthed
redegøre for det danske plansystem
analysere en vilkårlig lokalitet mht. fysiske rammer, befolkning, aktiviteter og funktioner
lave fortætningsstrategier der bygger på en afvejning af tæthed og bykvalitet
anvende simple trafikmodeller
skrive en rapport med logisk struktur og korrekt kildehenvisning
genkende forskellige tidsperioders byggeri og karakteristika mht. tæthed, friarealer, orientering og materialevalg
Kursusindhold:
Det gennemgående tema er samspillet mellem by, beboere og infrastruktur. I projektarbejdet tager man fat i konkrete områder i hovedstadsregionen. I projektarbejdet vurderes muligheder for en hensigtsmæssig byudvikling det givne sted, de trafikale konsekvenser lokalt og regionalt, design af trafikale løsninger. Områderne vil typisk rumme en række konflikter, f.eks. inddragelse af grønne områder ved fortætning .
Projektarbejdet understøttes af forelæsninger i grundlæggende aspekter af byplanlægning, stedsanalyse, modal split (trafikanternes fordeling på transportmåder), brugermæssige aspekter, kompaktbyteori, funktionsintegration, bolig- erhvervs- og serviceudvikling, styringsmidler mv.
Litteratur:
"City design: Byudvikling for borgere" af Steffen Gulmann, 2005. "Livet mellem husene: udeaktiviteter og udemiljøer" af Jan Gehl, 2003
Bemærkninger:
Kurset udbydes i samarbejde med DTU Transport og rådgivende trafikingeniører.