2008/2009

42085 Strategi, design og marked

Engelsk titel: 


Strategy, design and market

Sprog:


Point (ECTS )

  5

Kursustype:   

Civil- Videregående Kursus


Skemaplacering:

F1B

 

Undervisningsform:

Klasseundervisning med gennemgang af teori og eksempler. De studerende præsenterer tekster og cases for hinanden. Enkelte forelæsninger.

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

Aftales med læreren 

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Faglige forudsætninger:


Deltagerbegrænsning:

Maksimum:  45
 

Overordnede kursusmål:

Kurset skal sætte de studerende i stand til at analysere en virksomheds omgivelser og til at tænke strategisk i forhold til omgivelserne som led i udviklingen af produkter og markeder.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • redegøre for grundlæggende begreber inden for økonomisk teori (fx fuldkommen konkurrence, efficiens, transaktionsomkostninger)
  • redegøre for grundlæggende begreber inden for økonomisk sociologi (fx struktur-aktør samspil, institutioner, "instituted economic process"
  • anvende Structure – Conduct – Performance modellen såvel som Porter’s Five Forces til at analysere konkrete brancher
  • identificere forskellige typer af institutioner og vurdere deres betydning i forhold til konkrete brancher
  • vurdere styrkeforholdene i leverandørkæder og analysere forandringer over tid, herunder betydningen af globalisering og udviklingen af produkt-service systemer
  • identificere komplementære aktiver og vurdere deres betydning for indtjeningen ved innovation
  • analysere samspillet mellem produktlivscykler og udviklingen i industristruktur
  • vurdere holdbarheden af forskellige virksomhedsstrategier under forskellige vilkår
  • finde frem til relevant kildemateriale om brancher og markedsvilkår
  • udkrystallisere de centrale pointer i en videnskabelig tekst om markeds- og konkurrenceforhold samt give en mundtlig fremstilling af pointerne på en forståelig og pædagogisk måde
  • skrive om markeds- og konkurrenceforhold i et mundret og forståeligt sprog

Kursusindhold:

Kurset introducerer til samspillet mellem virksomheder og deres kontekst. Der er især fokus på at give redskaber til at analysere en virksomheds omgivelser, dvs. de særlige karakteristika for en bestemt branche og et bestemt markeds funktionsmåde i en aktuel udviklingsfase. Herunder inddrages analyse af konkurrenter, kunder, leverandører, netværk, regulering, institutioner og aktuelle samfundsmæssige forandringer, der har betydning for markedet. Desuden belyses virksomheders muligheder for at positionere sig strategisk i forhold til de foreliggende vilkår. Der arbejdes med konkrete eksempler fra forskellige brancher og forskellige lande, ligesom betydningen af de aktuelle globaliseringsprocesser inddrages. Kurset er baseret på en kombination af økonomiske og sociologiske teorier.


Kursusansvarlig:

Inge Røpke, 424, 226, (+45) 4525 6009, inro@man.dtu.dk  

Institut:

42 Institut for Planlægning, Innovation og Ledelse

Deltagende institut:

41 Institut for Mekanisk Teknologi

Tilmelding:

I CampusNet
Studerende optaget på retningen i Design og Innovation vil have fortrinsret til kurset.

Nøgleord:

virksomheders omgivelser, markeders funktion, konkurrence, strategi, globalisering, økonomisk sociologi
Sidst opdateret: 27. april, 2008