2008/2009

42080 Designmetoder

Kursussproget er dansk, hvis alle deltagere taler dansk. Ellers er det engelsk. Rapporter kan skrives på enten dansk eller engelsk.

Engelsk titel: 


Design methods

Sprog:


Point (ECTS )

  10

Kursustype:   

Civil- Videregående Kursus


Skemaplacering:

E5 og F5
Projektarbejdet kan placeres enten i 7., 8. eller 9. semester.
 

Undervisningsform:

Projektopgave der gennemføres i grupper på 2-4 studerende, fortrinsvis indenfor rammerne af et overbygningstema fælles for et antal grupper.
Projektet tilknyttes to vejledere, en procesvejleder, der har ansvaret for projektets D&I-faglighed og indhold, samt en temavejleder, der har viden indenfor det valgte temas teknologiske domæne. Projektet bør tilrettelægges i samarbejde med en virksomhed eller institution.

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

Aftales med læreren 

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Tidligere kursus:

41080

Faglige forudsætninger:

,

Ønskelige forudsætninger:


Deltagerbegrænsning:

Minimum  5, Maksimum:  45
 

Overordnede kursusmål:

Målet med kurset er at give den studerende kompetencer i designmetoder, dvs. indsigt, færdighed og holdninger i relation til anvendelse (i bred forstand) af metoder indenfor innovationsprocesser, designprocesser, konstruktion/systemudvikling og ledelse.
Ud fra opnået indsigt i udviklingsarbejde og organisatorisk/produktrelateret fornyelse samt indsigt i domæneteknologier i det aktuelle projekt, skal den studerende gennemføre en opgave med fokus på designmetoder, der afspejler opnåelse af følgende kompetencer:
- forståelse af metoder som normative kompetencer og rationalisering af sociale processer
- evne til at identificere forskellige metoder og karakterisere deres egenskaber; og
- evne til at udvikle og vurdere metoder ud fra deres påvirkning af arbejdsprocesser, kreativitet og resultatsskabelse

De studerendes refleksioner vedrørende kurset skal gælde forståelse for modelverden- og metodeudviklings/anvendelses-aspekter.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • gennemføre en empirisk undersøgelse af anvendelsen af metoder og rutiner en konkret praksis
  • skrive og fremlægge en rapport om observationer, konklusioner og den arbejdsprocessen i løbet af undersøgelsen
  • etablere og beskrive en konkret afgrænsning af hvad der karakteriserer en metode eller rutine
  • forstå metoder og rutiner som modellerede normative kompetencer, der benyttes til at rationalisere sociale processer
  • skabe indsigt i det domæne og den organisation, hvor de undersøgte metoder anvendes i praksis
  • forstå og redegøre for de involverede aktører og deres tolkninger af metodeanvendelsen, dens motivering, formål, mål og forventede resultat
  • identificere forskellige metoder og karakterisere deres egenskaber, vilkår for anvendelse og mulige effekter af denne anvendelse
  • redegøre for og anvende feltstudiemetoder ved undersøgelsen af metodeanvendelsen i praksis omfattende observationer, interviews etc.

Kursusindhold:

Projektet kan handle om et eller flere af følgende aspekter og situationer i metodeanvendelse: Metodeudvikling inden for innovationsprocesser, designprocesser, konstruktion, systemudvikling og ledelse. Vigtige elementer er iagttagelse af metodeudvikling og metodernes implementering, anvendelse og validering.


Litteratur:

-


Bemærkninger:

Kurset undervises i dansk og/eller engelsk afhængig af deltagerne.

Det forventes at de studerende i projektperioden deltager i dialog og netværkssamarbejde med de studerende i hele temagruppen, således at der opstår en grundig inspiration og kompetenceopbygning.
Kursets rapportering og evaluering tilrettelægges ud fra projektets natur.


Kursusansvarlig:

Torben Elgaard Jensen, 424, 220, (+45) 4525 4667, tej@man.dtu.dk  

Institut:

42 Institut for Planlægning, Innovation og Ledelse

Deltagende institut:

41 Institut for Mekanisk Teknologi

Tilmelding:

I CampusNet, 01. juni /01 .januar

Nøgleord:

Design metoder
Sidst opdateret: 27. april, 2008