E5 og F5 Projektarbejdet kan placeres enten i 7., 8. eller 9. semester.
Undervisningsform:
Projektopgave der gennemføres i grupper på 2-4 studerende, fortrinsvis indenfor rammerne af et overbygningstema fælles for et antal grupper. Projektet tilknyttes to vejledere, en procesvejleder, der har ansvaret for projektets D&I-faglighed og indhold, samt en temavejleder, der har viden indenfor det valgte temas teknologiske domæne. Projektet bør tilrettelægges i samarbejde med en virksomhed eller institution.
Målet med kurset er at give den studerende kompetencer i designmetoder, dvs. indsigt, færdighed og holdninger i relation til anvendelse (i bred forstand) af metoder indenfor innovationsprocesser, designprocesser, konstruktion/systemudvikling og ledelse. Ud fra opnået indsigt i udviklingsarbejde og organisatorisk/produktrelateret fornyelse samt indsigt i domæneteknologier i det aktuelle projekt, skal den studerende gennemføre en opgave med fokus på designmetoder, der afspejler opnåelse af følgende kompetencer: - forståelse af metoder som normative kompetencer og rationalisering af sociale processer - evne til at identificere forskellige metoder og karakterisere deres egenskaber; og - evne til at udvikle og vurdere metoder ud fra deres påvirkning af arbejdsprocesser, kreativitet og resultatsskabelse
De studerendes refleksioner vedrørende kurset skal gælde forståelse for modelverden- og metodeudviklings/anvendelses-aspekter.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
gennemføre en empirisk undersøgelse af anvendelsen af metoder og rutiner en konkret praksis
skrive og fremlægge en rapport om observationer, konklusioner og den arbejdsprocessen i løbet af undersøgelsen
etablere og beskrive en konkret afgrænsning af hvad der karakteriserer en metode eller rutine
forstå metoder og rutiner som modellerede normative kompetencer, der benyttes til at rationalisere sociale processer
skabe indsigt i det domæne og den organisation, hvor de undersøgte metoder anvendes i praksis
forstå og redegøre for de involverede aktører og deres tolkninger af metodeanvendelsen, dens motivering, formål, mål og forventede resultat
identificere forskellige metoder og karakterisere deres egenskaber, vilkår for anvendelse og mulige effekter af denne anvendelse
redegøre for og anvende feltstudiemetoder ved undersøgelsen af metodeanvendelsen i praksis omfattende observationer, interviews etc.
Kursusindhold:
Projektet kan handle om et eller flere af følgende aspekter og situationer i metodeanvendelse: Metodeudvikling inden for innovationsprocesser, designprocesser, konstruktion, systemudvikling og ledelse. Vigtige elementer er iagttagelse af metodeudvikling og metodernes implementering, anvendelse og validering.
Litteratur:
-
Bemærkninger:
Kurset undervises i dansk og/eller engelsk afhængig af deltagerne.
Det forventes at de studerende i projektperioden deltager i dialog og netværkssamarbejde med de studerende i hele temagruppen, således at der opstår en grundig inspiration og kompetenceopbygning. Kursets rapportering og evaluering tilrettelægges ud fra projektets natur.