2008/2009

42075 Viden og innovation i netværk

Engelsk titel: 


Knowledge and innovation in networks

Sprog:


Point (ECTS )

  5

Kursustype:   

Civil- Videregående Kursus


Skemaplacering:

E2B

 

Undervisningsform:

Forelæsninger kombineret med øvelser og projektarbejde i grupper

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

E2B,   F2B 

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Faglige forudsætninger:


Deltagerbegrænsning:

Maksimum:  70
 

Overordnede kursusmål:

Kurset skal bidrage til de studerendes forståelse af de organisatoriske og samfundsmæssige processer, der fører til innovation, herunder virksomhedsinterne og eksterne vidensystemer og -netværk, forskning, regulering mv. Kurset formidler forståelse af innovation i relation til konkurrence, marked, institutionelle forhold, teknologiske udviklingsbaner og paradigmer samt regulering og de samfundsmæssige krav i design- og innovationsarbejdet. Kurset skal give de studerende kendskab til strategier og metoder til at fremme innovative processer og håndtering af viden i virksomhedens netværk.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Redegøre for de centrale vidensbegreber som anvendes i innovationlitteraturen
  • Forstå den virksomhedsinterne matching-proces som forudsætning for, at viden fører til innovation
  • Forstå virksomhedseksterne forudsætninger for, at viden fører til innovation (udfra et evolutionært økonomisk perspektiv)
  • Forstå virksomheds-netværk som en væsentlig kontext for innovation
  • Forstå institutioner som en væsentlig kontext for innovation
  • Forstå betydning af spor-afhængighed for innovation
  • Forstå spor-skabelsesprocesser som kilde til innovation.
  • Redegøre for metoder for iscenesættelse af innovative netværk.
  • Redegøre for forskellige typer af strategier, som innovative aktører kan forf�lge.
  • Analysere konkrete innovationsforløb i lyset af fagets teoretiske perspektiver.

Kursusindhold:

Der lægges vægt på behandling af variationen af innovative processer og de forskellige former for konkurrence knyttet til innovation og forskellige typer af netværk samt de forskellige muligheder for at tilrettelægge og fremme videnprocesser og læring gennem virksomhedens relationer til kunder, brugere, leverandører, konkurrerende virksomheder, alliancer, universitetsforskning, videncentre, rådgivere mv.
På den operationelle side behandles metoder til at tilrettelægge innovationsprocesser, herunder videnprocesser og mobilisering af teknologiske færdigheder som fremmer innovation, herunder fremgangsmåder til at omsætte viden til nye produkter, processer og services og behandling af de dilemmaer, der er knyttet til videndeling og konkurrence. Desuden behandles formulering af strategier der bryder med etablerede innovations- og designparadigmer gennem reorganisering af vidennetværk og standardiseringsprocesser herunder udveksling af viden på tværs af kompetenceområder. Kurset bygger på innovationsøkonomisk og -sociologisk teori samt bidrag fra virksomhedscases.
Kurset vil bidrage med en grundlæggende forståelse af betingelser for innovation som er væsentlig for afgrænsningen af problemstillinger i Helhedsdesign projektet. Projektets genstandsområde vil danne grundlag for afgrænsning af studieobjekter og cases til kursets afsluttende del. Kurset vil bidrage med begreber, perspektiver og operationelle fremgangsmåder som kan anvendes i projektarbejdet.


Kursusansvarlig:

Torben Elgaard Jensen, 424, 220, (+45) 4525 4667, tej@man.dtu.dk  

Institut:

42 Institut for Planlægning, Innovation og Ledelse

Deltagende institut:

41 Institut for Mekanisk Teknologi

Tilmelding:

I CampusNet
Studerende ved Design&Innovation og kandidatretningen Produktion&Ledelse har fortrinsret ved tilmelding til dette kursus.

Nøgleord:

Innovation, Viden, Netværk
Sidst opdateret: 27. april, 2008