2008/2009

42072 Betjeningsdesign

Engelsk titel: 


Design for Interaction

Sprog:


Point (ECTS )

  5

Kursustype:   

Civil- Videregående Kursus


Skemaplacering:

E3A

 

Undervisningsform:

Forelæsninger, gæsteforelæsninger, gruppearbejde, øvelser og afsluttende projekt.

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

E3A,   E3A 

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Tidligere kursus:

41072

Pointspærring:

Faglige forudsætninger:

Ønskelige forudsætninger:

,

Deltagerbegrænsning:

Maksimum:  45
 

Overordnede kursusmål:

Interaktionsdesign omhandler hvordan mennesker og produkter reagerer på og influerer hverandre samt udforsker hvordan vi opfatter, forstår og oplever produkter i forskellige brugssituatione

Indsigt i menneske-produkt interaktion opnået ved at manipulere og forbedre de kommunikative, interaktive og motiverende elementer i et interface lay-out, tekst, typografi, komponenters form og farve etc. Kurset fokuserer på at udvikle evne til analyse, design og evaluering af produkter fra et bruger centreret synspunkt.

Ved kursets gennemførelse er deltagerne i stand til at:

- Identificere og beskrive væsentlige faktorer som har indflydelse på menneske-produkt interaktion i forskellige brugssituationer.
- Syntese af produkters interfaces/brugergrænseflader baseret på viden om brugerne og brugs situationerne.
- Evaluering af brugbarheds kvaliteten i et produkts interface.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Argumentere for vigtigheden af at anvende DxI principper i virksomheder som beskæftiger sig med designede produkter
  • Beskrive de forskellige tilnærmelser, teoretiske begreber og skoler som bruges i studiet af interaktion mellem menneker og produkter
  • Forklare anvendelsen af grundlæggende begreber omkring cognition såsom hukommelse,opfattelsesevne, erkendelse og problemløsning
  • Forklare rollen af affektive tilstande såsom motivation, følelsesmæssige tilstande og reaktioner på produkter i HPI
  • Diskutere ergonomis spillerum og betydning
  • Forstå data fra ergonomiske tabeller og udføre enkle beregninger med disse
  • Beskrive grundlæggende bio-mekaniske og fysiologiske koncepter og deres anvendelse i design af produkter
  • Evaluere et produkt ud fra et brugbarheds perspektiv og forklare dets brug i lys af betjeningsvanskeligheder, semantiske funktioner, ”use cues” og brugbarheds principper
  • Beskrive forskellen mellem summariske og formative brugbarheds evalueringer i forbindelse med produktudvikling og argumentere hvilke passer bedst på de forskellige stadier i produktudviklingsprocessen
  • Udvælge og anvende de bedst egnede metoder i forbindelse med brugbarheds- og observations studier der er tilpasset målene i et produktevaluerings projekt
  • Diskutere hvorledes brugerene kan involveres i design processen
  • Planlægge og udføre et komplet brugbarheds-evaluerings projekt

Kursusindhold:

- Paradigmer i menneske-produkt interaktion.
- Human Factors (Kognitive og psykologiske)
- Opgave analyse
- Interface elementer
- Produkt konfigurationer
- Brugbarheds vurderinger


Litteratur:

Benyon, D; Turner, Phil and Turner, S. (2005) Designing Interactive Systems. Addison-Wesley. ISBN 0-321-11629-1

- Lecture Notes


Bemærkninger:

Fortrinsvis for studerende på retningen "Design & Innovation" og "International M.Sc. on D&I".


Kursusansvarlig:

John Dairo  Restrepo-Giraldo, 426, 142, (+45) 4525 5658, jdrg@man.dtu.dk  

Institut:

42 Institut for Planlægning, Innovation og Ledelse

Deltagende institut:

41 Institut for Mekanisk Teknologi

Tilmelding:

I CampusNet

Nøgleord:

Interaktion, interface, design, usability
Sidst opdateret: 27. april, 2008