Interaktionsdesign omhandler hvordan mennesker og produkter reagerer på og influerer hverandre samt udforsker hvordan vi opfatter, forstår og oplever produkter i forskellige brugssituatione
Indsigt i menneske-produkt interaktion opnået ved at manipulere og forbedre de kommunikative, interaktive og motiverende elementer i et interface lay-out, tekst, typografi, komponenters form og farve etc. Kurset fokuserer på at udvikle evne til analyse, design og evaluering af produkter fra et bruger centreret synspunkt.
Ved kursets gennemførelse er deltagerne i stand til at:
- Identificere og beskrive væsentlige faktorer som har indflydelse på menneske-produkt interaktion i forskellige brugssituationer. - Syntese af produkters interfaces/brugergrænseflader baseret på viden om brugerne og brugs situationerne. - Evaluering af brugbarheds kvaliteten i et produkts interface.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Argumentere for vigtigheden af at anvende DxI principper i virksomheder som beskæftiger sig med designede produkter
Beskrive de forskellige tilnærmelser, teoretiske begreber og skoler som bruges i studiet af interaktion mellem menneker og produkter
Forklare anvendelsen af grundlæggende begreber omkring cognition såsom hukommelse,opfattelsesevne, erkendelse og problemløsning
Forklare rollen af affektive tilstande såsom motivation, følelsesmæssige tilstande og reaktioner på produkter i HPI
Diskutere ergonomis spillerum og betydning
Forstå data fra ergonomiske tabeller og udføre enkle beregninger med disse
Beskrive grundlæggende bio-mekaniske og fysiologiske koncepter og deres anvendelse i design af produkter
Evaluere et produkt ud fra et brugbarheds perspektiv og forklare dets brug i lys af betjeningsvanskeligheder, semantiske funktioner, ”use cues” og brugbarheds principper
Beskrive forskellen mellem summariske og formative brugbarheds evalueringer i forbindelse med produktudvikling og argumentere hvilke passer bedst på de forskellige stadier i produktudviklingsprocessen
Udvælge og anvende de bedst egnede metoder i forbindelse med brugbarheds- og observations studier der er tilpasset målene i et produktevaluerings projekt
Diskutere hvorledes brugerene kan involveres i design processen
Planlægge og udføre et komplet brugbarheds-evaluerings projekt
Kursusindhold:
- Paradigmer i menneske-produkt interaktion. - Human Factors (Kognitive og psykologiske) - Opgave analyse - Interface elementer - Produkt konfigurationer - Brugbarheds vurderinger
Litteratur:
Benyon, D; Turner, Phil and Turner, S. (2005) Designing Interactive Systems. Addison-Wesley. ISBN 0-321-11629-1
- Lecture Notes
Bemærkninger:
Fortrinsvis for studerende på retningen "Design & Innovation" og "International M.Sc. on D&I".