Kursets mål er at introducere de studerende til virksomheders organisering og metoder anvendt i forbindelse med produktudvikling. Det indebærer en forståelser af de metoder og data, som benyttes til styring af produktudviklingsforløb og innovative projekter, og som de studerende vil møde i virksomhederne.
Kurset skal samtidig give de studerende begreber og metoder til at analysere projekters forløb og fremgangsmåder til at tilrettelægge projektarbejdet i retningens projekter.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Analysere metoder, fasemodeller mv. i produktudvikling og deres anvendelse
dentificere værktøjer, metoder og situationer relateret til produktudvikling i virksomheder
Analysere udviklingsprojekter i virksomheder
Forstå produktudvikling i en organisatorisk kontekst
Forstå betydningen af videndeling, videnledelse og læring i produktudvikling
Forstå interaktionen mellem designprojekter og andre funktioner og aktiviteter i virksomheden som f.eks. fremstilling, teknologiudvikling, "human ressources" etc.
Forstå design projekter i en porteføljeledelsessammenhæng
Retfærdiggøre allokering af ressourcer til udviklingsprojekter i en organisatorisk sammenhæng
Foreslå strategier for indarbejdelse af hensyn til interessenter i udviklingsprojekter
Formulere spørgsmål af høj kvalitet i projektarbejde relateret til virksomheder
Kursusindhold:
Kurset præsenterer et eksempel på en samlet tilgang til produktudviklng / systematik placeret i en virksomhedssammenhæng inklusiv tilhørende organisatoriske processer og projektledelse. Produktudvikling og andre udviklingsprocesser ses som forankret i en organisatorisk proces og som del af en virksomheds strategi. Dette omfatter følgende temaer: Tilrettelæggelse og organisering af produktudviklingsprojekter: fasemodeller, milepæle og disponeringsmodeller
- Produktudviklingens samspil med produktion, marketing, strategi, miljøafdeling mv.
- Produktudviklingens og innovationsprojekters aktivitetsmønstre, egenart og organisatoriske placering, outsourcing.
- Etablering af innovative teams. Sammensætning af projektgrupper og samarbejde på tværs af fagområder og organisatoriske skel.
- Videndeling gennem praksisfællesskaber og grænsegængere.
- Interessenter og politiske processer, etablering af bærende koalitioner og skabelse af opbakning til projektet.
- Etablering af projektgrundlag: vision, mål, strategi, organisation og tilvejebringelse af ressourcer.
Bemærkninger:
Kurset er obligatorisk for studerende på "Design og Innovation", som derfor har fortrinsret hertil.