2008/2009

42071 Udviklingsprojekter i virksomheder

Engelsk titel: 


Development projects in companies

Sprog:


Point (ECTS )

  5

Kursustype:   

Civil- Videregående Kursus


Skemaplacering:

E2A og F2A

 

Undervisningsform:

Forelæsning, øvelser og projektarbejde

Kursets varighed:

13-uger

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Tidligere kursus:

41071

Pointspærring:

Faglige forudsætninger:


Deltagerbegrænsning:

Minimum  20, Maksimum:  60
 

Overordnede kursusmål:

Kursets mål er at introducere de studerende til virksomheders organisering og metoder anvendt i forbindelse med produktudvikling. Det indebærer en forståelser af de metoder og data, som benyttes til styring af produktudviklingsforløb og innovative projekter, og som de studerende vil møde i virksomhederne.

Kurset skal samtidig give de studerende begreber og metoder til at analysere projekters forløb og fremgangsmåder til at tilrettelægge projektarbejdet i retningens projekter.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Analysere metoder, fasemodeller mv. i produktudvikling og deres anvendelse
  • dentificere værktøjer, metoder og situationer relateret til produktudvikling i virksomheder
  • Analysere udviklingsprojekter i virksomheder
  • Forstå produktudvikling i en organisatorisk kontekst
  • Forstå betydningen af videndeling, videnledelse og læring i produktudvikling
  • Forstå interaktionen mellem designprojekter og andre funktioner og aktiviteter i virksomheden som f.eks. fremstilling, teknologiudvikling, "human ressources" etc.
  • Forstå design projekter i en porteføljeledelsessammenhæng
  • Retfærdiggøre allokering af ressourcer til udviklingsprojekter i en organisatorisk sammenhæng
  • Foreslå strategier for indarbejdelse af hensyn til interessenter i udviklingsprojekter
  • Formulere spørgsmål af høj kvalitet i projektarbejde relateret til virksomheder

Kursusindhold:

Kurset præsenterer et eksempel på en samlet tilgang til produktudviklng / systematik placeret i en virksomhedssammenhæng inklusiv tilhørende organisatoriske processer og projektledelse. Produktudvikling og andre udviklingsprocesser ses som forankret i en organisatorisk proces og som del af en virksomheds strategi. Dette omfatter følgende temaer:
Tilrettelæggelse og organisering af produktudviklingsprojekter: fasemodeller, milepæle og disponeringsmodeller

- Produktudviklingens samspil med produktion, marketing, strategi, miljøafdeling mv.

- Produktudviklingens og innovationsprojekters aktivitetsmønstre, egenart og organisatoriske placering, outsourcing.

- Etablering af innovative teams. Sammensætning af projektgrupper og samarbejde på tværs af fagområder og organisatoriske skel.

- Videndeling gennem praksisfællesskaber og grænsegængere.

- Interessenter og politiske processer, etablering af bærende koalitioner og skabelse af opbakning til projektet.

- Etablering af projektgrundlag: vision, mål, strategi, organisation og tilvejebringelse af ressourcer.


Bemærkninger:

Kurset er obligatorisk for studerende på "Design og Innovation", som derfor har fortrinsret hertil.


Kursusansvarlig:

Sofiane Achiche, 426, 155, (+45) 4525 6278, soac@man.dtu.dk  
Christian Clausen, 424, 209, (+45) 4525 6069, cc@man.dtu.dk  

Institut:

42 Institut for Planlægning, Innovation og Ledelse

Deltagende institut:

41 Institut for Mekanisk Teknologi

Tilmelding:

I CampusNet

Nøgleord:

Produktudvikling
Sidst opdateret: 7. januar, 2009