E5 eller F5 Projektarbejdet bør placeres på 9 semester, men kan også placeres på 8. eller 7. semester
Undervisningsform:
Projektopgave, der gennemføres i grupper på 2-5 studerende, fortrinsvis indenfor rammerne af et overbygningstema fælles for en et antal grupper. Projektet tilknyttes to vejledere, en procesvejleder, der har ansvaret for projektets D&I-faglighed og indhold samt en temavejleder, der er har viden inden for det valgte teknologiske domæne. Projektet tilstræbes tilrettelagt i samarbejde med en virksomhed eller institution.
Aftales med læreren
Projektfremlæggelsen kan lægges i eksamensperioden eller i 3-ugers perioden efter nærmere aftale.
Evalueringsform:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Faglige forudsætninger:
,
Ønskelige forudsætninger:
Deltagerbegrænsning:
Minimum 5, Maksimum: 45
Overordnede kursusmål:
Ud fra forståelser (opnået gennem forudgående og/eller parallelle D&I kurser) af synteseprocessen, sociotekniske forhold og indsigt i domæneteknologien i det aktuelle projekt skal den studerende gennemføre en helhedsorienteret udviklingsopgave i et udviklingsteam. Resultatet af projektforløbet skal være, at de studerende selvstændigt er i stand til at tilrettelægge og bidrage til gennemførelse af designprojekter i organisationer/virksomheder. Den studerendes refleksioner vedrørende projektarbejdet skal gælde afvejninger af både trade-offs og målopfyldelse. Ud over den konkrete indsigt og færdighed i designprocessen, skal den studerende også have suppleret sine personlige kompetencer i form af holdninger i relation til den praktiske, komplekse gennemførelse og den studerendes roller heri.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
skabe en udviklingshensigt.
gennemføre syntesearbejde m.h.t. idé- og konceptskabelse.
formulere mål, definere opgaver og koordinere opgaver.
afveje synspunkter og skabe en harmonisk helhed.
skabe en konkret afklaring og sætte i system.
forstå den praktiske, komplekse gennemførelse af designprocesser og den studerendes egen rolle heri.
levere og kommunikere en gennemarbejdet designløsning.
kunne redegøre for designløsningens anvendelse i kontekst.
gøre rede for forretningsmæssige aspekter.
give en reflekteret kritik af andres designarbejde og resultater.
arbejde sammen med andre interessenter i design og definere egen rolle i arbejdet.
Kursusindhold:
De studerende og vejlederne bygger projektet op, så der opnås kompetencer, der er specifikke for helhedsdesign. Projektet kan handle om et eller flere af følgende aspekter og mønstre for helhedsdesign: - produktudvikling initieret i overensstemmelse med en virksomheds eller klients strategier og mål, med udnyttelse af virksomhedens viden og kompetencer; - avanceret design baseret på avanceret domæneviden anvendt på systemer og produkter med et højt udviklingsstade og med stor kompleksitet, dvs. situationer, hvor konstruktive bidrag kræver specialistviden og systemindsigt; - udviklingsforløb med fokus på koordinering og interaktion; samt - udviklingsforløb med fokus på konfigurering, modularisering, vidensmanagement eller andre tværgående udviklingsforhold. Det forventes at de studerende i projektperioden deltager i dialog og netværkssamarbejde med de studerende i temagruppen, således at der opstår en grundig inspiration og kompetenceopbygning. Der fokuseres i projektet på designprocessen med vægt på den praktiske, komplekse gennemførelse og den studerendes rolle heri. Kursets rapportering og evaluering tilrettelægges ud fra projektets natur.
Bemærkninger:
Kurset kan undervises både på dansk og/eller engelsk afhængigt af deltagerne
Hos læreren, Senest 1. juni hhv. 1. januar af hensyn til projekt planlægningen. Studerende optaget på retningen for Design og Innovation har fortrinsret ved tilmelding til dette kursus.
Nøgleord:
design
Sidst opdateret:
27. april, 2008
Kopier links for linkning til denne kursusbeskrivelse
Denne version:
Nyeste version:
Denne version vil altid linke til denne version af kursusbeskrivelsen.
Nyeste version vil linke til den nyeste version af kursusbeskrivelsen.