Målet med kurset er at sætte de studerende i stand til at analysere og tolke trends og tendenser (udvikling) i det omliggende samfund (subkultur, brugergruppe, teknologi m.v.) og oversætte disse til rammer for udvikling af nye produkter og teknologier. At sætte de studerende i stand at syntetisere koncepter for attraktive produkter og/eller tjenesteydelser. Den begrebsmæssige ramme udgøres af udviklingsarenaen der beskrives ved aktører og rum. Analysen af udviklingsarenaen og forståelsen af eksisterende udviklingspor og aktørverdener udgør grundlaget for at skabe fremtidsscenarier.
Begrebsrammen for løsningstænkningen er et koncept, der skal have sin eksistensberettigelse i såvel en behovs- og markedsdimension (ideen med) som en teknisk realiseringsdimension (ideen i). Endvidere skal et koncept repræsentere en ny løsning med et betydningsfuldt og markant forbedret indhold i forhold til de eksisterende.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
opstille og vurdere koncepters værdi og sårbarhed
udarbejde et beslutningsgrundlag for at foretage et konceptvalg
iscenesætte designarbejde ud fra en vurdering af omfang, kompleksitet og ønsket resultat
analysere grundlaget for og opstille en udviklingsarena for en given produkttype
identificere temporære udviklingsspor og forklare de forhold, der skaber dem
analyse aktørverdener og bruge dem til at konfigurere udviklingsarenaer
karakterisere og skabe forskellige typer af scenarier som grundlag for strategisk dialog
identficere og beskrive brugen af forskellige metoder i teknologisk fremsyn
Kursusindhold:
Kurset omfatter en introduktion af forskellige metoder til opstilling af scenarier ud fra en identifikation af det udviklingsrum – den arena – som den undersøgte udvikling foregår i. Udviklingsarenaen introduceres som en metode til at beskrive det rum af aktører, sociale relationer, teknologier, institutioner og artefakter, som en udviklingsproces foregår inden for. Supplerende hertil gives en kort introduktion til de metoder, som bringes i anvendelse i forbindelse med teknologiske fremsyn. Kurset bygger videre på de studerendes indsigt og færdighed i kreativ problemløsning fra de tidligere projekter i uddannelsen. I kurset introduceres metoder til konceptskabelse, der indebærer brugerforståelse, betydning af samspil mellem de forskellige sider af et produkt omfattende det udvidede produktbegreb, samt beskrivelse af teknologivalg og teknologiske platforme.
Kurset er tilrettelagt som 3 på hinanden følgende deltemaer, der dækker hhv. udviklingsarenaer og teknologisk fremsyn, opstilling af scenarier til illustration af udviklingsprocesser samt skabelse af koncepter for nye produkter og systemer. For hvert af deltemaerne vil der blive gennemført en teorigennemgang med eksempler over en 2 kursusgange, efterfulgt at øvelser hvor de studerende dels med udgangspunkt i forskellige eksempler på anvendelser, dels egne bidrag diskuterer de pågældende metoder og præsenterer dette for hinanden og lærerne i form af posters eller små opgaver. Kurset er tilrettelagt med teoriundervisning i de første uger. Derefter bearbejdes teorien ud fra nogle eksempler og temaer, hvor de studerende i projektarbejdsform identificerer de aktuelle og relevante udviklingsarenaer, udarbejder scenarier for en bedre fremtid, og skaber innovative og attraktive koncepter. De tre projektarbejder rapporteres over for lærerne og de andre grupper ved mundtlige præsentation baseret på posters og fysiske modeller.
Bemærkninger:
Kurset skal støtte bachelorprojektet på 6. semester af bacheloruddannelsen i design & innovation. Studerende optaget på denne uddannelse har fortrinsret til kurset.