- At give de studerende indsigt i strategier og redskaber til håndtering af miljøproblematikker i forbindelse med design af produkter og produktlivssystemer, dvs. produktlivsdesign
- At introducere til miljø i produktlivsdesign
- At identificere og analysere relevante miljø- og ressourceproblematikker og deres reguleringsmæssige forankring
- At analysere produktlivsforløb i et kredsløbsperspektiv, der inddrager relevante aktører og interessenter
- At bruge metodiske værktøjer til produktlivsorienteret design (DFX) med særlig fokus på ecodesign
- At opstille scenarier og strategier for realisering af forbedrede miljøforhold i relation til produkter og brugsområder
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Beherske livscyklus- og produktlivstænkning som ramme for at beskrive og vurdere socio-tekniske (materielle og organisatoriske) aspekter af produkters miljøforhold
Identificere livsforløb, kredsløb, interessenter, ressource- og miljømål, produktlivsorienteret kvalitet, totallivsomkostninger
Identificere og modellere produktkæder som sociale og materielle rammer
Redegøre for miljø- og ressourceproblemer og deres materielle, økonomiske og politiske baggrund
Redegøre for miljøregulering og forstå dens betydning for inddragelse af miljøaspekter i designprocesser
Beherske metoder til analyse af produktlivssystemer, bl.a. MEKA-metoden
Beherske modellering af "møder" og "universaldyder", samt forstå DFX-værktøjers struktur og indhold
Operere på forskellige niveauer med hensyn til miljøorienteret redesign: emission, materiale, proces, produktion, produkt, forbrug, system, osv.
Kursusindhold:
Kurset introducerer den studerende til to væsentlige områder for design, nemlig miljøtænkning og produktlivsdesign. Der introduceres til miljøproblematikken fra en historisk såvel som fremsynsorienteret perspektiv og den studerende bliver udstyret med teknikker til kortlægning og design af produktlivscykler.
Kurset er teoribaseret og har til formål at de studerende både forstår og forholder sig kritisk til teorien, samt gør en egen indsats for at supplere det teoretiske basismateriale med yderlige kilder.
Tre opgaver leder de studerende gennem undervisningspensum og sørger for at den enkelte studerende viser evnerne indenfor både egen forståelse for og videreformidling af materialet.
- Den første opgave, et "ecodesign spil", går ud på at skabe et spil som indeholder begreberne, teorierne og modellerne fra kursets første seks uger. Spillet skal vise at de studerende både forstår stoffet og er i stand til at formulere spørgsmål og svarer i en videreformidlingssituation. Spillet udvikles i grupper af 4-5 studerende.
- Anden opgaven er i form af en videnskabelig artikel, hvor de studerende får udleveret skabelonen til og spillereglerne for en typisk konferenceartikel på 8 sider. Emnerne vælges fra en liste af forslag fra lærerne og skal diskuteres i artiklen ved hjælp af kursets egne og andre øvrige referencer. De studerende må skrive deres artikel alene eller i grupper af to.
- Tredje opgaven er en evaluering af artiklerne. Her får hver studerende en af sine kollegers artikler, som skal vurderes i samme stil som en almindelig konferenceartikel. De studerende bliver vurderet på deres evner til at sætte sig ind i en anden persons stof, vurdere det miljømæssige indhold og give kritisk skriftlig evaluering af stoffet. Denne opgave forgår som enkelmandsopgave.
Bemærkninger:
Kurset er adgangsgivende for 42050 Produkt/service-systemer.
Kurset bruger lærebøgerne:
Olesen J. et al: Miljørigtig konstruktion, Institt for Produktudvikling, DTU 1996.
Mulder K.: Sustainable Development for Engineers: A Handbook and Resource Guide, Greenleaf Publishing, 2006.