Kemiingeniører arbejder ofte med forskning, produktudvikling, produktion, marketing og salg af kemiske og biokemiske produkter. Produktdesign berører alle disse aspekter. Efter kurset vil du være bekendt med typiske situationer fra produktinnovation i den kemiske, biokemiske og farmaceutiske industri. Generelt vil du være i stand til at organisere og håndtere produktdesign. Du vil være i stand til at analysere produkter og kundebehov. Du vil vide, hvordan innovative nye koncepter skabes, og du vil kunne udføre beslutninger, som er baseret på produkters præstation. Du kan genere ideer/koncepter til nye produkter og du kan evaluere produkter kvantitativt og udvælge det optimale produktkoncept. Du vil være klar til at udvikle produktspecifikationer, produktionsopskrifter og procesbetingelser udover at håndtere marketing og salg af produktet. Kort sagt vil du efter kurset være stand til at gennemføre et styret produktudviklingsforløb.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
arbejde professionelt i teams med opmærksomhed på egne styrker og svagheder
foretage analyser og orientering omkring et produkt, herunder udføre simple forsøg til belysning af produkters virkemåde
analysere forbrugerbehov
opstille simple kvantitative modeller for produkters virkemåde
fremstille en produktspecifikation
være innovativ, dvs genere ideer og skabe produktkoncepter
udskille og udvælge det bedste koncept blandt mange koncepter
beskrive og karakterisere et produktkoncept
opstille en recept for et produkt på laboratorieskala
diskutere forhold af relevans for produktion af kemiske produkter
Kursusindhold:
I dette kursus vil du lære at følge en specifik tilgang til produktdesign. I løbet af kurset arbejder du i ”teams” og laver 3-4 rapporter, som fokuserer på forskellige kemiske og biokemiske produkter. ”Teamet” vælger selv nogen af produkterne.
Du vil arbejde med følgende områder: Kemiingeniørens rolle i produktdesign. Organisation af produktudviklingsprocessen. Organisation i ”teams” med kolleger og projektgrupper. Projektmanagement. ”Brainstorming” til at skabe ideer. Patentering af produkter. Samarbejde med kunder. Udviklingsprocessen. Udvikling og brug af simple matematiske modeller til at bedømme produkters ydeevne. Udvælgelse af produktideer og koncepter. Udførelse af ingeniørberegninger på produkter for at kunne foretage kvantitative evaluering af produktkoncepter. Brug af laboratorieskala og fuldskala tests. Produktionsopskrifter, produktfremstilling og krav til produktfaciliteter.
Eksempler på produktdesign bliver præsenteret i løbet af kurset af gæsteforelæsere fra forskellige virksomheder i den farmaceutiske-, medicinske-, malings- og andre industrier.