Dette kursus kan indgå i det Øresundsregionale undervisningssamarbejde Strategic Transport Management i Øresundsregionen (STMØ), som har til hensigt at fremme forøget integration, bæredygtig udvikling og et effektivt transportsystem.
Forelæsninger, plenum diskussioner samt opgaver og en artikellignende grupperapport
Kursets varighed:
13-uger
Evalueringsform:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Faglige forudsætninger:
Deltagerbegrænsning:
Minimum 8, Maksimum: 30
Overordnede kursusmål:
Kursets formål er at give deltagerne en nærmere forståelse af planlægning bl.a. gennem en systemteoretisk tilgang. Særlig vægt lægges på belysning og anvendelse af planlægning under usikre og komplekse vilkår, såkaldt systemisk planlægning. Der lægges vægt på kombineret anvendelse af hårde og bløde operationsanalytiske metoder. Gennem case-analyse og brug af udvalgte metoder sættes kursets emner ind i en konkret sammenhæng.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Håndtere en kompleks planlægningssituation
Identificere en problemstilling og bearbejde den i artikelform samt designe og argumentere for en passende analyseproces
Finde og anvende såvel kvalitativt som kvantitativt materiale samt foretage analyser på denne baggrund
Kende og anvende grundlæggende metoder inden for systemisk planlægning, herunder bl.a. de i kurset præsenterede syv hårde og syv bløde metoder
Argumentere for og anvende en multimetodologisk tilgang til analyse og evt. problemløsning
Redegøre for de behandlede grundideer m.h.t. tre betydende teoretikere inden for planlægningsteori
Redegøre for traditionel vs. kompleks planlægning samt på denne baggrund kunne klassificere en konkret planopgave
Analysere et planlægningsproblem ud fra en systemisk proces
Perspektivere en problemstilling i forhold til planlægningsteoretiske begreber
Formidle en kompleks problemstilling til andre og anskueliggøre og argumentere for et udarbejdet forslag til detailanalyse, metodeinddragelse samt modellering/software anvendelse
Deltage aktivt i diskussioner vedr. planlægningsrelaterede emner og kunne give aktiv feedback på komplekse problemstillinger
Kursusindhold:
I kurset behandles følgende emner ved forelæsninger:
• Traditionel planlægning og de tilhørende muligheder og begrænsninger • Forandringsprocesser og fortolkning af disse i relation til planlægning • Kompleksitetstyper og fortolkning i relation til planlægning • Systemteoriens udvikling som tre bølger med forskellige metodetyper • Indkredsning af planlægningsrelevante operationsanalytiske metoder • Multi-metode tilgange samt principper for udformning af disse • Kommunikationsbaseret planlægning samt planlægning tilpasset komplekse vilkår • Gennemgang og anvendelse af konkrete metoder samt tilhørende software. Der henvises nærmere til: www.systemicplanning.dk
Kursusdeltagerne vil i grupper skulle arbejde med planlægningsteoretiske begreber og traditionel/kompleks planlægning inden for et selvvalgt emne. De valgte emner kan have varierende indhold, da det er teorien og metoderne, der sættes i fokus. De af grupperne anvendte metoder vil ligeledes kunne variere, da de valgte problemstillinger vil nødvendiggøre forskellige analyseprocesser. Det forventes, at kursusdeltagerne deltager aktivt i diskussioner på klasseniveau og i de små opgaver, der indgår som del af forelæsningerne. Ydermere vil der være præsentationer og feedback sessioner i løbet af de 13 uger. Inden for det valgte projekt skal der udarbejdes en artikellignende rapport på maksimalt 4000 ord (typisk ved at et længere rapportudkast redigeres).
Litteratur:
S. Leleur, Systemic Planning, Principles and Methodology for Planning in a Complex World, Polyteknisk, 2005, ISBN 87-502-0965-5