2008/2009

13141 Rutevalgsmodeller

Engelsk titel: 


Route Choice Models

Sprog:


Point (ECTS )

  5

Kursustype:   

Civil- Videregående Kursus
Kurset udbydes under åben uddannelse


Skemaplacering:

E1B
Kurset udbydes ikke i E2008
 

Undervisningsform:

Forelæsninger, seminarer og selvstændigt arbejde under vejledning.

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

E1B 

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Faglige forudsætninger:

,

Ønskelige forudsætninger:

,

Deltagerbegrænsning:

Minimum  8, Maksimum:  30
 

Overordnede kursusmål:

Kursets mål er at opnå en indsigt i det teoretisk metodiske grundlag for rutevalgsmodeller samt at forstå betydningen heraf for modellernes resultater. På baggrund af denne viden at kunne vælge relevante modeltyper for konkrete problemstillinger, forstå principper for beregninger heraf samt analysere og vurdere resultater af rutevalgsmodeller.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forklare forskelle på ligevægtsprincipper i rutevalgsmodeller og løsningsaloritmer herfor
  • Redegøre for betydningen af fejlled og stokastiske elementer i forskellige modeltyper
  • Redegøre for forskellige metoder for generering af valgsæt og ruter
  • Beskrive avancerede vejvalgsmodeller og redegøre for fordele og ulemper hermed
  • Beskrive avancerede rutevalgsmodeller for kollektiv trafik og redegøre for fordele og ulemper ved forskellige metodiske tilgange
  • Beskrive multimodale rutevalgsmodeller og redegøre for fordele og ulemper hermed
  • Analysere praktisk anvendte rutevalgsmodeller, vurdere kvaliteten heraf og anbefale forbedringer
  • Skrive tekniske notater, der vurderer eksisterende modeller og modeltyper
  • Skrive tekniske notater, der på baggrund af en analyse og vurdering specificerer nye modeller for et givent case
  • Præsentere egne notater mundtligt og diskutere disse med tilhørerne

Kursusindhold:

Ligevægtsmodeller for transportnetværk. Netudlægning formuleret ved hjælp af matematisk programmering. Forskellige optimeringsalgoritmer. Løsning af brugerligevægt, stokastisk assignment og kombineret stokastisk brugerligevægt. Successive gennemsnits metode og mere avancerede løsningsalgoritmer.

Betydningen af forskellige fejlled og stokastiske elementer - logit, path-size logit, Network GEV og probit. Indarbejdelse af avancerede nyttefunktioner med fordelte koefficienter (error components) i modellerne.

Løsningstilgange: Generering af valgsæt vs. simulering, estimation vs. modellering, Stated Preference data vs. Revealed Preference data

Avancerede vejtrafikmodeller. Dynamiske rutevalgsmodeller. Asymmetriske omkostningsfunktioner og krydsmodellering. Variabilitet af rejsetider.

Avancerede modeller for kollektiv trafik. Frekvensaggregering af kollektive trafiknet. Køreplansbaserede modeller. Søgning af stier i kollektive trafiknet - principper for dominerende valg, sekventiering af net, kantstraffe og andre grafreducerende teknikker.

Multi-modal rutevalgsmodellering.


Litteratur:

Yosef Sheffi (1985). Urban Transportation Networks - Equilibrium Analysis with Mathematical Programming Methods. Prentice Hall, Inc, Englewood Cliffs, NJ. Kan downloades fra;
http://web.mit.edu/sheffi/www/urbanTransportation.html

Advanced transportation modelling and network design. Noter i kopi fra TUDelft.

Udvalgte artikler i kopi


Bemærkninger:

Kurset er på videregående niveau og forudsætningsfagene anbefales derfor


Kursusansvarlig:

Otto Anker Nielsen, 116 Vest, 109A, (+45) 4525 1514, oan@transport.dtu.dk  

Institut:

13 Institut for Transport

Ekstern samarbejdsinstitution:

Rapidis Aps.

Tilmelding:

I CampusNet

Nøgleord:

Trafikmodeller, rutevalg, ligevægtsmodeller, nyttefunktioner, Error Components
Sidst opdateret: 1. juli, 2008