Kursets mål er at opnå en indsigt i det teoretisk metodiske grundlag for rutevalgsmodeller samt at forstå betydningen heraf for modellernes resultater. På baggrund af denne viden at kunne vælge relevante modeltyper for konkrete problemstillinger, forstå principper for beregninger heraf samt analysere og vurdere resultater af rutevalgsmodeller.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Forklare forskelle på ligevægtsprincipper i rutevalgsmodeller og løsningsaloritmer herfor
Redegøre for betydningen af fejlled og stokastiske elementer i forskellige modeltyper
Redegøre for forskellige metoder for generering af valgsæt og ruter
Beskrive avancerede vejvalgsmodeller og redegøre for fordele og ulemper hermed
Beskrive avancerede rutevalgsmodeller for kollektiv trafik og redegøre for fordele og ulemper ved forskellige metodiske tilgange
Beskrive multimodale rutevalgsmodeller og redegøre for fordele og ulemper hermed
Analysere praktisk anvendte rutevalgsmodeller, vurdere kvaliteten heraf og anbefale forbedringer
Skrive tekniske notater, der vurderer eksisterende modeller og modeltyper
Skrive tekniske notater, der på baggrund af en analyse og vurdering specificerer nye modeller for et givent case
Præsentere egne notater mundtligt og diskutere disse med tilhørerne
Kursusindhold:
Ligevægtsmodeller for transportnetværk. Netudlægning formuleret ved hjælp af matematisk programmering. Forskellige optimeringsalgoritmer. Løsning af brugerligevægt, stokastisk assignment og kombineret stokastisk brugerligevægt. Successive gennemsnits metode og mere avancerede løsningsalgoritmer.
Betydningen af forskellige fejlled og stokastiske elementer - logit, path-size logit, Network GEV og probit. Indarbejdelse af avancerede nyttefunktioner med fordelte koefficienter (error components) i modellerne.
Løsningstilgange: Generering af valgsæt vs. simulering, estimation vs. modellering, Stated Preference data vs. Revealed Preference data
Avancerede vejtrafikmodeller. Dynamiske rutevalgsmodeller. Asymmetriske omkostningsfunktioner og krydsmodellering. Variabilitet af rejsetider.
Avancerede modeller for kollektiv trafik. Frekvensaggregering af kollektive trafiknet. Køreplansbaserede modeller. Søgning af stier i kollektive trafiknet - principper for dominerende valg, sekventiering af net, kantstraffe og andre grafreducerende teknikker.