At give bachelorstuderende fra nano- og miljøteknologi linjerne en indsigt i de mulige miljømæssige, sundhedsmæssige og etiske problemstillinger i den nuværende og fremtidige brug af nanoteknologi
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
1. Idenficere miljømæssige, sundhedsmæssige og etiske problemstillinger i forbindelse med specifikke nanomaterialer
2. Beskrive hver enkel del i en risikovurdering (farlighedsidentifikation, farlighedsvurdering, risikokarakterisering)
3. Beskrive de kategorier af nanomaterialer, der er på markedet i dag
4. Identificere potentielle eksponeringsveje for nanomaterialer i relation til mennesker og miljø
5. Identificere potentielle miljøeffekter af nanomaterialer
6. Redegøre for den nuværende viden om nanomaterialers effekter på mennesker
7. Diskutere forskellige etiske aspekter i relation til udvikling af produkter ved hjælp af nanoteknologi
8. Anvende den opnåede viden til vurdering af et specifik nanomateriale/-produkt
9. Argumentere for risici og fordele ved nanomaterialer anvendt i forbrugerprodukter
Kursusindhold:
For alle nye teknologier vil spørgsmålet om mulige uønskede sideeffekter skulle inddrages i teknologiudviklingen. Historien viser dog at dette ofte er blevet overset. I dette kursus vil fokus være på identifikation og vurdering af risici og etiske problemstillinger i forbindelse med den forventede store udbredelse af nanoteknolgiske produkter i fremtidens samfund. Fem kursusdage vil blive brugt til workshops hvor inviterede danske eksperter (bl.a. nanoforskere, toksikologer, miljøforskere, etikere) vil holde oplæg. De studerende skal arbejde i grupper om udarbejdelsen af en rapport om miljø, sundhed og etiske forhold for et specifikt nanomateriale/-produkt