Projektarbejde i grupper, forelæsninger, gæsteforelæsere
Kursets varighed:
3-uger
Evalueringsform:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Obligatoriske forudsætninger:
Faglige forudsætninger:
Deltagerbegrænsning:
Minimum 10, Maksimum: 60
Overordnede kursusmål:
Det første mål er at forstå den store betydning af tilpasset vandforsyning og sanitation i udviklingslande, hvor mangel kan bevirke op til 80% af sygdomstilfældene i udviklingslande. Det andet mål er at få indblik i de mulige ingeniørmæssige løsninger, og at give et indblik i NGOers og internationale hjælpeorganisationers arbejde
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Beskrive nutidige udviklingsproblemer og muligheder, e.g. helbred, landbrug, hjælpeorganisationer og NGO’ers indsats, og ingeniørers roller
Indsamle data for helbreds og livsvilkår til brug i kursusrapporteringen, herunder korrekt brug af kilder til viden og citater
Anvende basale kundskaber i matematik, natur- og ingeniørvidenskab til at foreslå mulige og tilpassede løsninger for basal sanitation og vandforsyning i udviklingslande
Forklare basale koncepter, samt identificere og løse miljøproblemer med vægt på landområder i udviklingslande
Arbejde i team for beskrivelse og i påkommende tilfælde foreslå mulige løsninger til forbedring af levevilkår i landsbyer i udviklinglande
Skitsere politiske og økonomiske aktører i succesfuld løsning af udviklingsproblemer
Analysere og anvende litteratur om tilpasset teknik til vandforsyning og sanitation
Relatere faktorer som helbred og socio-økonomiske forhold til regioner uden tilstrækkelig vandforsyning og sanitation
Forsvare rapportindhold og konklusioner over for andre kursusdeltagere
Konkludere at livslang læring er nødvendig til forståelse af den nødvendige proces i udviklingen af fattige nationer
Kursusindhold:
Kurset indeholder to blokke: at analysere landsbyers levevilkår i udviklingslande, og at skitsere tilpassede mulige løsninger til at afhjælpe situationen.
I den første blok karakteriseres sociale vilkår som helbred, sociale og kulturelle forhold, de lokale økonomiske muligheder, samt de topografiske og geologiske forhold der kan have betydning for mulige løsninger.
I den anden blok skitseres et udviklingsprojekt. Det drejer sig om at designe en teknisk løsning for at skaffe vandforsyning og/eller sanitation der er tilpasset de lokale forhold, med en analyse af de økonomiske og socio-kulturelle konsekvenser. Dette former sig som en ansøgning om et NGO projekt for en konkret landsby i Afrika, Asien, eller Latin-Amerika.
Hver gruppe med 4-5 studerende arbejder dynamisk og med et problemorienteret projekt. Begge rapporter præsenteres mundtligt i plenum og afleveres til bedømmelse.
Bemærkninger:
Kan tages på enhvert tidspunkt i studieforløbet, men kun i januar-perioden