Fjerundervisningskursus, hvor en dedikeret simuleringsmodel benyttes til løsning af øvelser ca. hver anden uge, og kommunikation med andre studerende og lærere foregår via et asynkront diskussionsforum på Internettet. Fysisk tilstedeværelse på DTU er ikke nødvendig, og studerende kan selv vælge, hvornår der arbejdes.
Det overordnede formål er at forstå betydningen af at anvende et helhedssyn ved optimering af urban regn- og spildevandsafleding i byområder, baseret på indgående kendskab til de komplekse dynamiske relationer mellem afløbssystem, rensningsanlæg og recipienter og anvendelse af en bred vifte af teknolgiske indbrebsmuligheder. I undervisningen anvendes et specialudviklet modelleringsværktøj.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Identificere de væsentligste forureningspåvirkninger af recipienter fra urbane områder og adskille de akkumulerende fra de akutte
Beskrive samspillet mellem de tre komponenter i det integrerede urbane spildevandsystem: afløbssystemet, renseanlægget og recipienterne
Vurdere betydningen af dette samspil for forureningsafstrømningen fra fællessystemer og renseanlæg under regn, påvirkningen af recipienter herfra og potentialet for afhjælpning af forureningspåvirkningerne
Anvende et integreret modelværktøj til simulering af forureningsudledninger, miljøpåvirkninger i recipienter og effekten af indgrebsmuligheder
Analysere model-output og diskutere årsagsvirkningerne bag de opnåede resultater
Foreslå alternative strategier med indgrebsmuligheder baseret på opstrøms og nedstrøms indgreb samt online styring for at forbedre den overordnede funktion af det samlede system
Organisere simuleringsplaner som gør det muligt at analysere den samlede funktion af de foreslåede foranstaltninger
Sammenfatte udfaldet af simuleringerne og forklare deres betydning i klart sprog
Evaluere forskellige indgrebsmuligheder under hensynstagen til økonomiske og miljømæssige begrænsninger
Udarbejde et tilbudsdokument, som forslår en teknisk optimeret og passende ingeniørmæssig løsning og redegør for de anvendte forudsætninger, data og metoder
Kursusindhold:
Kurset er opbygget af 7 koblede moduler, hvor kompleksiteten øges succesivt. Modulerner er (vejledende tidsplan er angivet i parantes): 1. Systemanalyse (3-11/9, ingen aflevering) 2. Næringsstofbelastninger (11-25/9) 3. Iltsvind i vandløb (25/9-9/10) 4. Samspil mellem forsinkelsesbassiner i afløbssystemet og renseanlæggets efterklaringstank (9/10-30/10) 5. Nedsivning af regnvand og lokal rensning af overløbsvand (30/10-13/11) 6. Styring og regulering af afløbssystem og renseanlæg (13-27/11) 7. Designkonkurrence (27/11-18/12) Der anvendes et specialudviklet software modelleringsværktøj til simuleringer, analyser og optimeringer af integrerede systemer under regn. Øvelserne er baseret på et gennemgående case-studie. I sidste modul skal den studerende agere ingeniør i et rådgivende firma og på grundlag af et konkret udbudsmaterale designe et system og udarbejde et tilbud i konkurrence med de øvrige studerende. Alle registrerede studerende får adgang til simuleringsprogrammet, programbeskrivelse og manual samt øvelser og tekstmateriale.
Bemærkninger:
Da der er tale om fjernundervisning er der ingen forelæsninger, og tilstedeværelse på DTU er derfor ikke nødvendig. Kurset er velegnet som led i et PhD-studie med relation til spildevandsrensing eller afløbssystemer eller som efteruddannelseskursus. Specialforløb med afvigende tidsplan kan evt. aftales, hvis kursuskoordinatoren kontaktes i god tid før semesterstarten.