2008/2009

11915 Baggrund for architectural engineering 1

Engelsk titel: 


Theory and Practice of Architectural Engineering 1

Sprog:


Point (ECTS )

  7.5

Kursustype:   

Diplomkursus


Skemaplacering:

E1B og F1B

 

Undervisningsform:

Forelæsning, klasseundervisning/seminar, gruppearbejde, ekskursioner
CDIO-aktiviteter

Kursets varighed:

13-uger + 13-uger

Eksamensplacering:

Aftales med læreren 

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Obligatoriske forudsætninger:


Overordnede kursusmål:

Viden fra Uddannelsesretningens redskabsfag samt teknologiske fag perspektiveres og anvendes i projekter og rapporter.
Herudover gives ny viden om teknologihistorie, arkitekturteori og arkitekturhistorie, samt videnskabsteori og informationssøgning.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Genkende vigtigste arkitekturretninger fra det 20. århundrede og benævne vigtigste arkitekturværker og arkitekter fra det 20. århundrede
  • Gengive hovedtræk af byggeteknikkens historie (teknologishistorie) fra 1750 til 2000 og genkende vigtigste ingeniørværker (i teknologihistorisk regi) i perioden 1750-2000
  • Afkode ingeniørmæssige koncepter ud fra værkanalyse og litteratur og præsentere det i model og rapport.
  • Afkode arkitektoniske koncepter og præsentere dem i model og rapportform.
  • Forstå en eksisterende bygnings arkitektoniske, kontekstuelle og konstruktionsmæssige ideer og demonstrere det i en model og i en rapport.
  • Genkalde sig fundamentale videnskabsteoretiske principper, samt grundlæggende regler for rapportskrivning og litteratursøgning
  • Konstruere en arkitekturmodel ud fra konstruktionstegninger (plan, snit og opstalt). Kommunikere et designprincip klart både hvad angår rum og teknik
  • Udlede designprincipper ud fra analyse af et byggemateriale, et konstruktionsprincip og et klima/energi princip
  • Designe på baggrund af et designprincip.
  • Levere en kvalificeret vurdering af de udfærdigede designs.
  • kende fagets informationsstrukturer og bruge fagrelevante informationskilder og opstille en litteraturliste på korrekt form
  • overskue og prioritere mange opgaver

Kursusindhold:

Kurset er opdelt i 4 forløb, som alle indeholder både en analysedel og en syntesedel (dvs. et designprojekt).
1: Arkitekturhistorie/arkitekturteori
2: Tektonik/byggeskik
3: Architectural Engineering /teknologi historie
4: Klima/energi
Forelæsninger danner baggrund for diskussion af læst litteratur og perspektiverer/indleder den kommende uges litteraturlæsning.
Vejledning ved tegnebordene (+forelæsninger) udgør undervisningen i at kunne arbejde med koncepter og design.
Studerende vejledes i at bruge gruppearbejde aktivt og effektivt både i forhold til at diskutere og forstå viden og i forhold til at designe.
Mundtlige offentlige præsentationer og gennemgange af designprojekter og rapporter er en central undervisningssituation.
Ekskursioner konkretiserer forelæsninger og studerendes litteraturstudier.


Litteratur:

Studerende undervises i og opfordres til kontinuert at hjemlåne litteratur via Bibliotek.dk og DTV
Herudover:
-Kursusmappe+ kompendier
-Colquhoun Alan, Modern Architecture, Oxford 2002, isbn: 0-19-284226-9
-Cornell Elias, Byggnadstekniken, Stockholm 1997, isbn 91-85194-13-1


Bemærkninger:

Kurset er forbeholdt By- og byg.ing, Architectural Engineering


Kursusansvarlig:

Lotte Bjerregaard Jensen, 118, 140, (+45) 4525 1682, lbj@byg.dtu.dk  

Institut:

11 Institut for Byggeri og Anlæg

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 24. juni, 2008