Viden fra Uddannelsesretningens redskabsfag samt teknologiske fag perspektiveres og anvendes i projekter og rapporter. Herudover gives ny viden om teknologihistorie, arkitekturteori og arkitekturhistorie, samt videnskabsteori og informationssøgning.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Genkende vigtigste arkitekturretninger fra det 20. århundrede og benævne vigtigste arkitekturværker og arkitekter fra det 20. århundrede
Gengive hovedtræk af byggeteknikkens historie (teknologishistorie) fra 1750 til 2000 og genkende vigtigste ingeniørværker (i teknologihistorisk regi) i perioden 1750-2000
Afkode ingeniørmæssige koncepter ud fra værkanalyse og litteratur og præsentere det i model og rapport.
Afkode arkitektoniske koncepter og præsentere dem i model og rapportform.
Forstå en eksisterende bygnings arkitektoniske, kontekstuelle og konstruktionsmæssige ideer og demonstrere det i en model og i en rapport.
Genkalde sig fundamentale videnskabsteoretiske principper, samt grundlæggende regler for rapportskrivning og litteratursøgning
Konstruere en arkitekturmodel ud fra konstruktionstegninger (plan, snit og opstalt). Kommunikere et designprincip klart både hvad angår rum og teknik
Udlede designprincipper ud fra analyse af et byggemateriale, et konstruktionsprincip og et klima/energi princip
Designe på baggrund af et designprincip.
Levere en kvalificeret vurdering af de udfærdigede designs.
kende fagets informationsstrukturer og bruge fagrelevante informationskilder og opstille en litteraturliste på korrekt form
overskue og prioritere mange opgaver
Kursusindhold:
Kurset er opdelt i 4 forløb, som alle indeholder både en analysedel og en syntesedel (dvs. et designprojekt). 1: Arkitekturhistorie/arkitekturteori 2: Tektonik/byggeskik 3: Architectural Engineering /teknologi historie 4: Klima/energi Forelæsninger danner baggrund for diskussion af læst litteratur og perspektiverer/indleder den kommende uges litteraturlæsning. Vejledning ved tegnebordene (+forelæsninger) udgør undervisningen i at kunne arbejde med koncepter og design. Studerende vejledes i at bruge gruppearbejde aktivt og effektivt både i forhold til at diskutere og forstå viden og i forhold til at designe. Mundtlige offentlige præsentationer og gennemgange af designprojekter og rapporter er en central undervisningssituation. Ekskursioner konkretiserer forelæsninger og studerendes litteraturstudier.
Litteratur:
Studerende undervises i og opfordres til kontinuert at hjemlåne litteratur via Bibliotek.dk og DTV Herudover: -Kursusmappe+ kompendier -Colquhoun Alan, Modern Architecture, Oxford 2002, isbn: 0-19-284226-9 -Cornell Elias, Byggnadstekniken, Stockholm 1997, isbn 91-85194-13-1
Bemærkninger:
Kurset er forbeholdt By- og byg.ing, Architectural Engineering