2008/2009

10030 Introduktion til Fysik og Nanoteknologi

Kurset er kun for studerende på Fysik og Nanoteknologi bacheloruddannelsen.

Engelsk titel: 


Introduction to Physics and Nanotechnology

Sprog:


Point (ECTS )

  15

Kursustype:   

Civil- Grundlæggende kursus


Skemaplacering:

E1A og Januar og F1A
Andre moduler inddrages i forbindelse med øvelsesaktiviteter. Dette aftales med de studerende undervejs.
 

Undervisningsform:

Forelæsninger, gruppearbejde, computerøvelser og laboratorieøvelser.

Kursets varighed:

13-uger + 3-uger + 13-uger

Eksamensplacering:

E1A,   F1A 

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Pointspærring:


Overordnede kursusmål:

Det overordnede mål er at give Fysik og Nanoteknologi-studerende et ingeniørmæssigt perspektiv på bacheloruddannelsen. Dette opnås ved at arbejde med en række emner inden for fysik og nanoteknologi på DTU. Herudover er det også et mål at indlære en korrekt måleteknisk metode i laboratoriet, og endelig er det et mål at træne i gruppearbejde og rapportskrivning.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Gennemføre laboratorieøvelser herunder dokumentere forståelse for, hvordan man opfører sig i laboratoriet og gennemfører eksperimenter.
  • Fortolke opnåede resultater - teoretiske og eksperimentelle - samt diskutere disse i relation til det overordnede emne.
  • Præsentere og kommunikere resultater fra udførte målinger og/eller beregninger, herunder at skrive en velstruktureret og veldokumenteret rapport.
  • Forklare den fysik, der ligger til grund for følgende emner: Carbon nanotubes, lysledere, hydrodynamik og lab-on-a-chip teknologi, magnetisme og hard-disk nanoteknologi, halvleder nanostrukturer og brint som energibærer.
  • Gennemføre simple beregninger af centrale størrelser inden for de ovennævnte emner.
  • Diskutere de forskningsmæssige og teknologiske perspektiver af de ovennævnte emner.
  • Analysere og forstå simple elektriske kredsløb bestående af kilder, resistorer, kapacitorer og induktorer.
  • Forklare de elektriske egenskaber af dioder og transistorer.
  • Identificere og anvende transducere i forbindelse med en konkret måleopgave.
  • Anvende måleteknisk viden til at beskrive signalgang og signalbehandling på en eksperimentel opstilling, samt vurdere usikkerheden på måleresultaterne.

Kursusindhold:

Kurset består af en række koncentrerede 4-ugers forløb - hver med sit emne - i 13-ugers perioderne. Hvert forløb tilrettelægges og afvikles af en ekspert inden for det specifikke emne og indeholder både forskningsmæssige og teknologiske/ingeniørmæssige aspekter. Forløbene undervises fra følgende institutter: DTU Fysik, DTU Nanotek og DTU Fotonik. Forløbene handler om: Carbon nanotubes, lysledere, hydrodynamik og lab-on-a-chip teknologi, magnetisme og hard-disk nanoteknologi, halvleder nanostrukturer og brint som energibærer. Indholdet i forløbene kan variere fra gang til gang. I 3-ugers perioden køres et måleteknisk forløb med forelæsninger og obligatoriske måletekniske øvelser. Parallelt med dette arbejdes der på at løse en "konsulentopgave", hvor måleteknikken anvendes i praksis til beskrivelse og forbedring af en konkret måling.


Bemærkninger:

Følgende personer fra DTU Fysik, DTU Nanotek og DTU Fotonik bidrager til kurset: Jane Hvolbæk Nielsen, Henrik Bruus, Karsten Rottwitt, Niels Asger Mortensen, Claus Schelde Jacobsen, Mikkel Fougt Hansen, Jens Nørskov og Tejs Vegge.
Kurset indgår som Teknologisk liniefag på Fysik og Nanoteknologi bacheloren. Kurset indeholder studieelementet "Ingeniørarbejde".


Kursusansvarlig:

Jane Hvolbæk Nielsen, 312, 183, (+45) 4525 3222, Jane@fysik.dtu.dk  
Henrik Bruus, 345Ø, 247, (+45) 4525 6399, henrik.bruus@nanotech.dtu.dk  
Asger Mortensen, 343, 118, (+45) 4525 6622, namo@fotonik.dtu.dk  

Institut:

10 Institut for Fysik

Deltagende institut:

33 Institut for Mikro- og Nanoteknologi
34 Institut for Fotonik
45 Nationallaboratoriet for Bæredygtig Energi

Tilmelding:

I CampusNet

Nøgleord:

Ingeniørrelevant moderne fysik, nanoteknologi, eksperimentelle og teoretiske øvelser, forskning og anvendelse.
Sidst opdateret: 10. juli, 2008