Kurset har som overordnet mål at gøre de studerende i stand til at analysere og anvende indholdsbaserede, kollaborative og probabilistiske metoder til personalisering af semantisk web- og multimedieindhold. Indhold beskrives som XML metadata og filtreres med brug af XSLT stylesheets i forhold til brugerpræferencer og kategorier. Kurset giver et konceptuelt grundlag for modellering samt filtrering af metadata der afspejler kognitive aspekter af kontekstuel søgning og kategorisering.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Analysere kollaborative, indholdsbaserede og probabilistiske metoder for personalisering af indhold
Sammenligne metoder for personalisering i forhold til præcision og skalerbarhed
Bestemme similaritet imellem objekter eller brugere
Bestemme latent semantiske relationer i indhold
Implementere kollaborative modeller for anbefaling af indhold
Implementere kategorier og brugerpræferencer for indholdsbaseret filtrering
Filtrere XML metadata ved brug af XSLT stylesheets med templates, variable, loops og branching
Matche XML elementer og attributter ved hjælp af XPath-udtryk og -funktioner
Kursusindhold:
Personalisering: Indholdsbaserede og kollaborative metoder, probabilistiske modeller samt LSA latent semantisk analyse for kategorisering og anbefaling af indhold.