2008/2009

02813 Innovation og digitale medier

Engelsk titel: 


Innovation and digital media

Sprog:


Point (ECTS )

  5

Kursustype:   

Civil- Videregående Kursus
Kurset udbydes under åben uddannelse


Skemaplacering:

E1A

 

Undervisningsform:

Forelæsninger og projektarbejde. Gruppearbejde relateret til emner og cases.

Kursets varighed:

13-uger

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:


Overordnede kursusmål:

De overordnede mål for kurset at give et forretningsmæssigt, strategisk og operationelt perspektiv til at kvantificere, modellere og planlægge cross-media design komponenter, eksemplificeret i Web 2.0 social interaktion, spil og audio-visuelle formater hvor brugeren bliver en integreret del af indholdet.

Kurset giver de studerende et grundlag for at anvende UML use case modellering, interessent analyse og projektledelses metoder for produkt-baseret planlægning af digitalt medieindhold.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Analysere og definere essentielle trends indenfor medie konvergens
  • Identificere og karakterisere signifikante komponenter i cross-media og deres indbyrdes sammenhænge
  • Anvende interessent og værdikæde analyse til at formulere forretningsmæssige mål
  • Modellere underliggende design koncepter i systemer baseret på UML og andre værktøjer for visualisering
  • Anvende metoder for projektledelse i de indledende faser af produktudvikling
  • Nedbryde en udviklingsproces for et givet produkt i delkomponenter og milepæle
  • Anvende kvalitets- og risikostyring for udvikling af et digitalt medie produkt
  • Vælge en strategi for produktion og distribution der afspejler både produktet og dets brugere
  • Præsentere mål og rationale for et foreslået digitalt indholdsprodukt

Kursusindhold:

UML modellering af use cases som fundament for udvikling af design koncepter. Interessent og værdikæde analyser relateret til forretningsmæssige perspektiver. Metoder til strategisk og operationel analyse. Iterativ processudvikling imed milepæle, kvalitets- og risiko styring.


Kursusansvarlig:

Michael Kai Petersen, 321, 127, (+45) 4525 5227, mkp@imm.dtu.dk  
Andrius Butkus, 321, 129, (+45) 4525 5277, ab@imm.dtu.dk  
Peter Looms, polooms@inet.uni2.dk  

Institut:

02 Institut for Informatik og Matematisk Modellering

Tilmelding:

I CampusNet

Nøgleord:

Medie konvergens, digitalt indhold, interessentanalyse, værdikædeanalyse, projektledelse, UML
Sidst opdateret: 27. maj, 2008