Formålet er at give de studerende viden og erfaring med design af menneske-computer interaktion, brugergrænseflader og funktionalitet, inden for IT-produkter som for eksempel interaktive applikationer, elektroniske og mobile enheder og systemer. Designprocessen er central, og de studerende vil få indblik i forskellige designmetoder og -teknikker inden for området. De vil lære at benytte disse alt efter design- og evalueringsfokus.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Identificere og indsamle brugerkrav til udvikling af IT-produkter
Designe interaktionen mellem bruger og IT-produkt
Skelne mellem mentale modeller og konceptuelle modeller
Forklare, hvad brugeroplevelse og brugervenlighed vil sige, og anvende begreberne praktisk i en designproces
Skitsere, bygge og programmere prototyper på forskellige niveauer
Planlægge, udføre og dokumentere brugerevalueringer
Debattere og argumentere for og imod forskellige konceptuelle designideer, både inden for et team og sammen med brugere
Skrive en projektrapport, der indeholder kildehenvisninger og citationer
Kursusindhold:
Grundlæggende teorier om menneske-computer interaktion. Teori vedrørende designprocessen og forskellige designmetoder vil blive gennemgået, hvor der primært vil blive arbejdet med participatory design, prototyping, evaluering og kreativitet. Forskellige modaliteter og sanser vil blive gennemgået, hvor det primære fokus vil være visuel perception. Kurset vil give de studerende mulighed for at få erfaring med designprocessen gennem praktisk team-arbejde med konkrete interaktionsdesignprojekter.
Litteratur:
Preece et al, Interaction Design (2006) Donald A. Norman, The Design of Everyday Things (1998)
Bemærkninger:
De studerende skal arbejde meget i teams og får dermed også trænet teamwork-kompetencer. Studerende fra Diplom IT-Ø og Bachelor i IT og kommunikationsteknologi har fortrinsret på kurset, hvis det bliver overtegnet.