2008/2009

02458 Kognitiv Modellering

Engelsk titel: 


Cognitive Modelling

Sprog:


Point (ECTS )

  5

Kursustype:   

Civil- Videregående Kursus


Skemaplacering:

F2B

 

Undervisningsform:

Forelæsninger og øvelser

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

F2B 

Evalueringsform:

Eksamens varighed:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Faglige forudsætninger:

,

Ønskelige forudsætninger:

,

Overordnede kursusmål:

Teorier om kogition som informationsprocessering kan implementeres i kvantitative modeller. I dette kursus introducerer vi etablerede modeller af opmærksomhed, hukommelse og perception. Vi udrager fællestræk og diskuterer variationer af modellerne. De studerende vil lære at evaluerer modeller baseret på empiriske data ved hjælp af matematiske analyseprogrammer.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Kvantitativt evaluere modeller af kognitive funktioner
  • Simulere data fra en model
  • Beskrive vigtigste typer af modeller af kognitive funktioner
  • Diskutere fordele og ulemper ved forskellige kvantitative evalueringsteknikker
  • Anvende modeleringsresultater i forsøgsdesign
  • Analysere specifikke modeller of opmærksomhed, hukommelse og perception
  • Diskutere relationen mellem kvantitative og kvalitative modeller af kognitive funktioner
  • Beskrive de grundlæggende værktøjer indenfor kvantitativ analyse af eksperimenter i kognitionsforskning så som flervejs variansanalyse, signal detektion og den psykometriske funktion

Kursusindhold:

Via forelæsninger introduceres modeller af opmærksomhed, perception og hukommelse. Gennem øvelser for de studerende mulighed for at teste modellerne, afprøve model-variationer og simulere data.


Kursusansvarlig:

Tobias Andersen, 321, 125, (+45) 4525 3687, ta@imm.dtu.dk  
Søren  Kyllingsbæk, Bygn. 321, 132, (+45) 4525 5270, soky@imm.dtu.dk  

Institut:

02 Institut for Informatik og Matematisk Modellering

Tilmelding:

I CampusNet

Nøgleord:

Kognition, Matematiske modeller
Sidst opdateret: 8. januar, 2009