At sætte deltagerne i stand til inden for udvikling af distribuerede indlejrede systemer til hårde realtidsformål individuelt og i gruppe: - at samarbejde effektivt med andre specialister, der udvikler Hardware - at udvikle Software i en systematisk udviklingsproces
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
identificere krav og vurdere designforslag inden for udvikling af hardware til realtidsformål
designe, implementere, idriftsætte og fejlfinde software til distribuerede indlejrede systemer
anvende den klassiske V-model for systemudvikling (analyse, kravspecifikation, design, implementering, test, aflevering) med nødvendig iteration
forstå principperne for omsætning mellem analoge og digitale signaler
anvende sensorer til måling af fysiske størrelser og aktuatorer til påvirkning af omgivelserne
vurdere og anvende kommunikation til realtidsformål, herunder implementering af en fælles global tid
udvælge processorer til realtidsformål
forklare principper for fejltolerance
udvælge og anvende medier til hensigtsmæssig brugerkommunikation
Kursusindhold:
- Instrumentering: Omsætning af fysiske størrelser til datamat-værdier, og omvendt. - Forskellige CPU-arkitekturers betydning for hård tidstro afvikling. - Netværk til styringsformål, eks. CAN-bus. Protokoller hertil. - Princip for opbygning af distribuerede tidstro indlejrede systemer. - Synkronisering og scheduling mellem spredte processorer, hændelses- eller tidsstyring, global tid. - Hierarkiske systemer. - Robusthed og pålidelighed. - Modellering, validering og verificering i forbindelse med udvikling, test og drift af robuste distribuerede systemer.
Det praktiske arbejde baseres på et distribueret indlejret system, baseret på et netværk af processorer.
Litteratur:
H. Kopetz: Real-time systems - Design principles for distributed embedded applications, Kluwer Academic Press, 1997. Knud Smed Christensen og Hans Kruckenberg: Distribuerede indlejrede systemer - Hardware nær del, DTU, 2006
Bemærkninger:
Faget består af en kombineret teori-/øvelsesperiode i efteråret sluttende med en skriftlig prøve og en projektperiode i januar. Deltagerne inddeles i arbejdsgrupper, der skal samarbejde om øvelser/projekt.