2008/2009

01257 Videregående modellering - anvendt matematik

Engelsk titel: 


Advanced Modelling - Applied Mathematics

Sprog:


Point (ECTS )

  5

Kursustype:   

Civil- Videregående Kursus


Skemaplacering:

Januar

 

Undervisningsform:

Heldagsaktivitet 3 uger kl. 9-17 med projektarbejde i grupper med fælles projekt.

Kursets varighed:

3-uger

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Faglige forudsætninger:

Ønskelige forudsætninger:


Overordnede kursusmål:

Introducere deltagerne til videregående matematisk modellering ved løsning af et projektproblem fra teknik, medicin eller fysik.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Planlægge og gennemføre et projekt, herunder formulere hypoteser og konklusioner.
  • Planlægge og gennemføre samarbejdet i en heterogen gruppe.
  • Formulere en sekvens of simple matematiske modeller for det givne problem,
  • Løse en sekvens af simple matematiske modeller.
  • Præsentere i figurer og tabeller en sekvens af løsninger af matematiske modeller .
  • Diskutere gyldigheden af en sekvens af matematiske model problemer.
  • Bruge et videregående matematisk programmel til at løse en sekvens af matematiske model problemer.
  • Skrive en rapport, der beskriver arbejdet, i LaTeX.

Kursusindhold:

Vi foretager en matematisk modellering af et teknisk, medicinsk eller fysisk problem efterfulgt af implementering af modellen på edb. Problemet tjener til at indøve nogle af de vigtigste elementer af den matematiske modelleringsproces. Deltagerne arbejder i små grupper (1, 2 eller evt. 3 deltagere) med et konkret projekt.


Litteratur:

Ingen lærebøger.


Kursusansvarlig:

Ove Skovgaard, 303, 105, (+45) 4525 3012, Ove.Skovgaard@mat.dtu.dk  

Institut:

01 Institut for Matematik

Kursushjemmeside:

http://www.mat.dtu.dk/education/01257

Nøgleord:

Matematisk modellering, COMSOL, Anvendt matematik, Videregående modellering
Sidst opdateret: 4. november, 2008