2007/2008

42815 International Cross-disciplinary Summer School

Bemærk venligst at kurset er tværfagligt og udbydes i samarbejde med andre uddannelses institutioner derfor vil undervisere og studerende også være fra handels- og designskoler samt humanistiske fakulteter etc.

Engelsk titel: 


International Cross-disciplinary Summer School

Sprog:


Point (ECTS )

  7.5

Kursustype:   

Civil- Videregående Kursus
Kurset udbydes under Tompladsordningen


Skemaplacering:


21 juli - 15 august. Fire ugers intensiv undervisning og gruppearbejde


 

Undervisningsform:

Kurset varer 4 uger

9.00-12.00 Forelæsninger
13.00-16.00 Work-shops, coaching og gruppearbejde

Kursets varighed:

[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]

Eksamensplacering:

Aftales med læreren,   Aftales med læreren 

Evalueringsform:

Varighed eksamen:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Pointspærring:

Obligatoriske forudsætninger:

Faglige forudsætninger:

Ønskelige forudsætninger:

                                          

Deltagerbegrænsning:

Minimum  20, Maksimum:  50
 

Overordnede kursusmål:

Formålet med kurset er at sætte de studerende i stand til at danne og analysere en forretningsidé med udgangspunkt i deres specifikke faglige viden inden for teknik, kommunikation, økonomi, psykologi, sprog- & kulturforståelse, markedsføring etc. samt at samarbejde om at udarbejde grundlaget for en virksomhedsetablering på tværs af fagområder.

Kurset vil sætte deltagerne i stand til at danne og analysere en forretningsidé med udgangspunkt i deres faglige viden samt at bygge konklusioner og viden ind i en forretningsplan for en virksomhedsetablering.

På kurset arbejder vi med systematisk forretningsudvikling, der sikrer konkret handling, reflektion og læring på en anden og mere kreativ måde end traditionelle forelæsninger og rapportskrivning gør. Undervisningen på kurset skal sikre, at de studerende opnår erfaring med at tage en idé og få den udviklet, så den kan danne baggrund for en virksomhedsetablering.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:

  • Identificere forretningsmuligheder
  • Udvikle forretningsideer
  • Analysere markeder
  • Opstille spørgeskemaer og interviewe kunder
  • Analysere værdiskabelse hos kunden
  • Forstå forskellige branding- og marketingstrategier
  • Bestemme kapitalbehov
  • Lave en forretningsplan
  • Arbejde i tværfaglige teams


Kursusindhold:

Kurset omfatter forelæsninger inden for en bred vifte af fagområder:

Netværking
Inter- kulturel kommunikation
Idegenerering
Vidensbaseret entrepreneurship
Mulighedsdreven kreativitet
Start-up strategier & business modeller
Forretningsplanlægning
Produktprotefølje
Markedsanalyse – Research-metoder
Salg & Marketing
Præsentations teknik
Branding & PR
Campaigneplanlægning
Stakeholders
Finansiering
Venture kapital

Sideløbende skal kursusdeltagerne i grupper på 4-6 personer udarbejde en forretningsplan for en konkret produktidé. Forretningsplanen skal ved kursets afslutning forelægges mundtligt for kursuskoordinator og censor.


Bemærkninger:

Bemærk venligst at kurset er tværfagligt og udbydes i samarbejde med andre uddannelses institutioner, derfor vil undervisere og studerende også være fra handels- og designskoler samt humanistiske fakulteter etc.


Kursusansvarlig:

John Heebøll, 426, 19, (+45) 4525 4677, johe@man.dtu.dk  
Trine Middelbo (KU)  
Pernille Berg (Niels Brock)  

Institut:

42 Institut for Planlægning, Innovation og Ledelse

Ekstern samarbejdsinstitution:

KU
Niels Brock

Kursushjemmeside:

http://www.vaeksthus.dtu.dk

Tilmelding:

Hos læreren, 1. maj 2008
Du skal benytte et specielt ansøgningsskema som du får ved at sende en mail til Marie Barfoed på mgb@ipl.dtu.dk.

Nøgleord:

Entrepreneur, Virksomhedsstart, Forretningsplan, Kommercialisering, Tværfaglig
Sidst opdateret: 21. februar, 2008