2007/2008

42645 Forberedelse af feltophold inden for miljø og udvikling

Engelsk titel: 


Preparation of Field Study Within Environment and Development

Sprog:


Point (ECTS )

  7.5

Kursustype:   

 
Civil- Videregående Kursus


Skemaplacering:


Efterår eller Forår. Aftales nærmere med læreren.


 

Undervisningsform:

Læsning af litteratur og projektarbejde med udarbejdelse af rapport

Kursets varighed:

13-uger

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Faglige forudsætninger:

                                          

Overordnede kursusmål:

Målet med dette forberedende kursus er at kvalificere de(n) studerende til at planlægge og gennemføre et længerevarende feltophold inden for området bæredygtig udvikling og/eller innovation. Kurset kan f.eks. tages forud for et bachelorprojekt eller et eksamensprojekt på en overbygningsuddannelse. I kurset skal de(n) studerende arbejde med det tekniske emne for projekt og feltophold, relevante aspekter af samspillet mellem teknologisk forandring og samfundsudvikling og planlægge hvordan data skal indsamles og analyseres i forbindelse med projekt og feltophold.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:

  • Redegøre for metoder til interessentanalyse i et projekt
  • Gennemføre en interessentanalyse for et projekt
  • Overveje strategier for anvendelse af case studier i et projekt
  • Analysere muligheder for kapacitetsudvikling gennem et projekt
  • Planlægge et feltophold ud fra et projekts formål
  • Redegøre for strategier for samarbejde med interessenter i et projekt
  • Udvikle strategier for samarbejde med forskellige interessenter i et projekt
  • Vælge arbejdsmetoder til et feltophold
  • Udarbejde en aktivitets- og tidsplan for et feltophold


Kursusindhold:

Kurset indeholder bl.a. læsning af litteratur, der er relevant for emnet for projekt og for det tilknyttede feltophold. Endvidere læsning af litteratur om teori og metoder ved vurdering af samfundsmæssige og miljømæssige aspekter af den forandringsproces eller de aktiviteter, der studeres eller igangsættes som en del af projektet. Det kan være teori og metoder inden for teknologi- og vidensoverførsel, teknologivurdering, ekspertroller, miljøvurdering e.l. Desuden læsning af litteratur om relevante undersøgelsesmetoder: laboratoriemetoder, prøvetagning, interviews, workshops, samarbejde med organisationer, virksomheder og lokalsamfund m.m. Som en del af kurset foretages en planlægning af projektarbejdet og feltopholdet ved hjælp af retningslinier for Logical Framework Approach (LFA) - med henblik på bl.a. at identificere nødvendige organisatoriske, fysiske og økonomiske rammer og forudsætninger for gennemførelse af projektarbejde og feltophold.


Bemærkninger:

Kurset er et rammekursus,der tilpasses de studerendes planer om feltophold.


Kursusansvarlig:

Michael Søgaard Jørgensen, 424, 109, (+45) 4525 6024, msj@man.dtu.dk  
og den lærer der er ansvarlig for feltophold og projektarbejde  

Institut:

42 Institut for Planlægning, Innovation og Ledelse

Kursushjemmeside:

http://www.ipl.dtu.dk

Tilmelding:


Studerende bedes henvende sig til Michael Søgaard Jørgensen inden kurset, så planlægningen af kurset kan tilpasses behovet.

Nøgleord:

Feltophold, Teknologi- of vidensoverførsel. Logical Framework Approach (LFA). Bæredygtig udvikling, Innovation
Sidst opdateret: 23. januar, 2008