- At sætte de studerende i stand til at planlægge, deltage i og lede projekter i udviklingssamfund og i internationale organisationer, virksomheder og produktkæder - At give de studerende kompetencer til at analysere international teknologi- og vidensoverførsel i projekter, virksomheder og produktkæder, - At give de studerende kompetencer til at analysere teknologipolitik i udviklingssamfund, og læreprocesser i opbygningen af teknologisk kapacitet i institutioner og virksomheder i udviklingssamfund. - At give de studerende viden om strategier i kapacitetsopbygning og institutionel udvikling samt planlægningstilgange og -redskaber, herunder målorienteret vs. adaptiv, brugerorienteret planlægning, aktøranalyse, og indikatorer til overvågning og evaluering af projekter i udviklingssamfund
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Karakterisere forskelle og ligheder i nationale kulturer
Analysere international teknologi- og vidensoverførsel og kapacitetsudvikling i projekter, virksomheder og produktkæder
Karakterisere økonomiske, organisatoriske, sociale og miljømæssige aspekter af globalisering
Beskrive forskellige udviklingsparadigmer og relaterede udviklingsindikatorer
Karakterisere forskellige typer nationalstater, nationale innovationssystemer og deres roller
Analysere betydningen af national og international regulering i et samfund, en sektor og transnationale relationer
Analysere ledelse af sociale og miljømæssige forhold i transnationale virksomheder og produktrelationer
Anvende metoder til projektplanlægning og interessentanalyse i analyse af udviklingsprojekter
Kursusindhold:
-Teori og metode om teknologi- og vidensoverførsel samt teknologisk ændring i udviklingssamfund -Teori og metode om udviklingssamfund og globalisering -Begreber, strategier og metoder vedr. kapacitetsopbyning og institutionel ændring i udviklingssamfund -Metoder til projektplanlægning, -overvågning og -evaluering: Logical Framework Approach (LFA) og tilsvarende værktøjer, aktøranalyse m.fl. -Metoder til interkulturel dialog og samarbejde i udviklingsprojekter, sektorprogrammer og private virksomheder. - Virksomheders internationale aktiviteter og betydningen for teknologi- og vidensoverførsel inden for bl.a. miljø. -Analyse af cases og projekter med ingeniørmæssig problemløsning på et eller flere niveauer i udviklingssamfund.
Bemærkninger:
Kurset indeholder bl.a. elementer fra de tidligere kurser 85241 Ulandskundskab, 85401 Teknologioverførsel og udviklingsbistand og 85403 Miljøpolitik og teknologisk udvikling i udviklingslande