Formålet med kurset er at sætte de studerende i stand til at forstå og vurdere: 1. forholdet mellem videnskabelig viden og praktisk erfaring ved skabelsen af nye teknologier, 2. de typer af viden og kompetencer, som ingeniørfaget og arbejde med teknologiske løsninger bygger på, og 3. ingeniørfagets rolle i den teknologiske udvikling i samfundet.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
vurdere forholdet mellem videnskabelig viden og praktisk erfaring ved skabelsen af nye teknologier
beskrive typer af viden og kompetencer i ingeniørfagets praksis
beskrive ingeniørfagets rolle i den teknologiske udvikling
karakterisere de heterogene elementer i ingeniørarbejdet og dets videndomæner
analysere og diskutere anvendelse og begrænsninger ved forskellige typer af viden formidlet i ingeniøruddannelsen
identificere elementære videnskabsteoriske problemstillinger knyttet til teknisk videnskab
gennemføre en analyse af en aktuel teknologisk udvikling
formidle og diskutere aktuelle tekniske udviklingsspørgsmål
Kursusindhold:
Kurset består af en teoretisk del med introduktionsforelæsninger og gruppediskussioner på omkring 8 uger. Denne følges af en studenter-centreret projektdel, hvor konkrete elementer af ingeniørarbejde, teknologisk viden og problemløsning analyseres under vejledning i løbet af de næste 5 uger.
I teoridelen får de studerende et analytisk begrebsapparat og et fundament af eksempler på konkret ingeniørviden og dens anvendelse i praksis. De studerende lærer at se ingeniørfagene dels som discipliner, der kombinerer teori, empiri og modeller, dels som erfaringsbaserede metoder til problemløsning inden for forskellige teknologiske domæner.
Der behandles følgende 3 temaer: 'Teknologi og udvikling', 'Videnskabsteori' med fokus på gyldigheden af viden, samt 'Ingeniørkompetence'.
I projektdelen arbejder de studerende med at analysere udvalgte problemer inden for et eller flere teknologiske domæner ud fra deres videnskabelige og samfundsmæssige relevans.