2007/2008

42532 Strategi og planlægningsmetoder

Kurset anbefales for civilstuderende midt eller sidst i studiet

Engelsk titel: 


Strategy and Planning Methods

Sprog:


Point (ECTS )

  10

Kursustype:   

Civil- Videregående Kursus
Kurset udbydes under Tompladsordningen


Skemaplacering:

E5

 

Undervisningsform:

Forelæsninger, gruppeøvelser, projektarbejde

Kursets varighed:

13-uger

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Faglige forudsætninger:

                                          

Deltagerbegrænsning:

Maksimum:  40
 

Overordnede kursusmål:

At give de studerende viden om og praktisk øvelse i at anvende metoder, som benyttes i organisationer til strategiudvikling og planlægning


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:

  • Redegøre for forskelle mellem de i kurset præsenterede planlægningsparadigmer
  • Redegøre for valg og fravalg af de i kurset præsenterede metoder set i relation til en bestemt brugergruppes strategi og planlægningsbehov samt i relation til en given tids- og ressourceramme
  • Foretage en mundtlig præsentation af én af de i kurset introducerede strategi og planlægningmetoder
  • Anvende en eller flere af de i kurset præsenterede metoder til facilitering af en brugergruppe med henblik på at hjælpe den til at præcisere et for den pågældende gruppe relevant problemfelt og nå frem til en eller flere relevante problemløsninger
  • Analysere hvilke former for vidensdeling og læring faciliteringsprocessen medførte
  • Analysere og evaluere de kreative og konstruktive procesfaser set i relation til den i kurset præsenterede teori om kreativ og konstruktiv strategi og planlægning
  • Evaluerede procesforløbet ud fra de i kurset præsenterede strategi og planlægningsparadigmer
  • Evaluere egen faciliteringspraksis set i forhold til den i kurset præsenterede faciliterings teori


Kursusindhold:

Kurset lægger vægt på indlæring og praktisk øvelse i at anvende forskellige strategi- og planlægningsmetoder. Eksempler er metoder som Interactive Planning, Scenarie analyse, Causal Mapping, Balanced Scorecard (BSC), SWOT, Fremtidsværksted. Desuden arbejdes der med teknikker som omvendt brainstorming, udvidet associationsteknik og interviews. Endvidere får deltagerne viden og øvelse i at tilrettelægge, facilitere og gennemføre en workshop sammen med en brugergruppe fra en organisation eller institution. Metoderne anvendes i praksis af ingeniører ansat inden for produkt / organisationsudvikling, IT-udvikling, lokal og regional planlægning samt af konsulenter i privat og offentligt regi


Kursusansvarlig:

Lauge Baungaard Rasmussen, 425, 115, (+45) 4525 6025, lras@man.dtu.dk  

Institut:

42 Institut for Planlægning, Innovation og Ledelse

Kursushjemmeside:

http://www.ipl.dtu.dk
Sidst opdateret: 28. april, 2008